RALA julkaisee uuden referenssipalvelun, jossa suunnittelijat, rakentajat ja muut hanketoteuttajat voivat kootusti luoda, julkaista ja hallita kaikkia referenssejään. Samalla tilaajat saavat vertailukelposta, varmenettua tietoa potentiaalisista kumppaneista. Referenssit liitetään kohteisiin, joten ennen pitkää niistä muodostuu myös kohteiden koko elinkaaren kattavia kokonaisuuksia.
(Kerroimme aiemmin, että uusi palvelu tulisi käyttöön alkuvuodesta 2022, mutta valitettavasti käyttöönotto viivästyy syksyyn.)
Referenssipalvelun kehitys alkoi KIRA-digihankkeena, jossa laajan yhteistyöryhmän kanssa määritettiin alustan perusperiaatteet sekä malli vakiomuotoisesta rakennusalan referenssistä. Yhteinen referenssimalli laadittiin niin, että sekä talonrakentamiseen että infrarakentamiseen luettavien projektien peruspiirteet ovat ilmaistavissa yhteismitallisesti.
Julkaisuvaiheessa palvelu mahdollistaa vakiomuotoisten referenssien luomisen, julkaisun, hallinnan, liittämisen osaksi RALA-pätevyyttä sekä kokoamisen tarjouspaketeiksi pdf-muodossa. Jatkossa toimintoja tulee lisää: tavoitteena on mm. linkittää palvelu suoraan yleisimpiin tarjouspyyntöalustoihin. Julkaistuja referenssejä voi hakea ja tarkastella RALAn verkkosivujen avoimessa yrityshaussa.
(avaa kuva suurempana klikkaamalla tästä)
Käyttäjälle referenssipalvelun ensimmäinen versio näkyy tietopankkina:
• Palveluun on helppo luoda referenssejä ja ylläpitää niiden tietoja.
• Referensseistä on helppo tehdä kokoelmia (=tarjouspaketteja) tarjouksien liitteiksi. Kokoelmat voidaan liittää tarjoukseen sähköisesti linkkinä tai elektronisena dokumenttina (pdf).
• Palvelussa olevia tietoja voidaan käyttää RALA-pätevyyden haussa ja uusimisessa.
Yksi keskeisiä alustan tarjoamia ominaisuuksia on tarjouspakettien hallinta. Tarjouspakettien avulla käyttäjä voi mutkattomasti välittää haluamansa setin määrämuotoisia referenssejä yhteistyökumppanilleen.
Referenssialustassa on kiinnitetty erityistä huomiota siihen, että referenssien käyttö olisi mahdollisimman helppoa ja turvallista. Kaikki referenssialustaan syötettävä tieto on peräisin tunnistetuilta käyttäjiltä ja referensseille tulee palveluun kolme eri tasoa.
Perustaso on, että yritys on itse ilmoittanut referenssin ja kaikki tarvittavat tiedot löytyvät. Seuraavalla tasolla annetut tiedot on varmennettu (esimerkiksi työsuoritteen tilaaja on vahvistanut, että kuvattu työsuorite on tehty). Korkeimmalla eli kolmannella tasolla myös tehdyn työsuoritteen laatu on varmennettu.
Referenssipalvelu on avoin kaikille rakennusalan yrityksille eikä vaadi aiempaa asiakassuhdetta RALAan. Tilaajat voivat tarkastella palvelussa yritysten julkaisemia referenssejä ja etsiä niiden joukosta sopivia yhteistyökumppaneita.
RALA-pätevyyteen liittyvät referenssit hallinnoidaan jatkossa referenssipalvelussa. Käytännön työkaluna toimii edelleen RALAn asiointipalvelu, joka myös uudistuu samassa yhteydessä.
Referenssien lisääminen ja julkaiseminen RALAn verkkosivuilla on jatkossa mahdollista milloin vain, mutta niiden liittäminen RALA-pätevyyteen tapahtuu edelleen kerran vuodessa pätevyyden uusimisen yhteydessä tai yrityksen tekemän täydennyshakemuksen avulla. Pätevyyteen liitettyjä referenssejä ei voi muuttaa kesken voimassaolokauden. Uusi palvelu ei vaikuta millään lailla RALA-pätevyyden hakemis- tai uusimisprosessiin.
Kaikki aiemmin RALA-pätevyyden yhteydessä ilmoitetut referenssit siirretään uuteen palveluun RALAn toimesta ja ne ovat siellä hyödynnettävissä heti, kun palvelu otetaan käyttöön. Paras tapa varmistaa, että palvelun saa käyttöön ensimmäisten joukossa on siis huolehtia, että RALA-pätevyys on käyttöönoton hetkellä voimassa.
Lisätietoja:
RALA-referenssipalvelu auttaa rakentamaan luottamusta ja liiketoimintaa
Referenssien sujuva hallinta – ei mikään mission impossible?
Uusi referenssialusta muotoutuu
Tuloksia RALAn KIRA-digi kokeiluhankkeesta ”Yhteinen malli ja alusta laadukkaalle referenssille”
30.09.2021
Tviittaa |
Lisää artikkeleita: