Aloitin RALAssa toimistosihteerinä elokuussa 2004. Minulla tulee siis RALA-työuraa elokuun lopulla täyteen 17 vuotta. Vastavalmistuneena merkonomina olin innoissani päästessäni toimistotöihin. Unelmoin jo pienenä toimistotöistä ja papereiden pyörittämisestä. Lempipuuhaani lapsena oli päästä nakuttamaan papan kirjoituskonetta.
Vuosien varrella tehtävät ovat muuttuneet ja saappaat kasvaneet, mutta nakuttelusta nautin edelleen, vaikka kirjoituskone on jo ajat sitten vaihtunut tietokoneen näppäimistöön. Papereita ei enää juurikaan tarvitse pyöritellä, vaan työ tapahtuu pääosin sähköisillä työvälineillä. Viimeistään koronavuosi teki tulostimen itselleni lähes tarpeettomaksi, ja olen opetellut uusia työtapoja paperitulosteiden pyörittämisen sijaan.
Asiakaspalvelu on kuulunut työhöni RALAssa aina. Se onkin ollut työni paras osa. Asiakkaat soittivat ennen enemmän, nykyisin asioita hoidetaan paljon sähköpostilla. Hyvää sähköpostissa on se, että se mahdollistaa asioiden hoitamisen sopivana ajankohtana ja samalla ne jäävät muistiin, mustaa valkoisella. En tiedä teistä, mutta itselläni ainakaan ei tahdo kapasiteetti enää millään riittää kaikkien asioiden muistamiseen.
Vaikka itse lähestynkin asiakkaita useimmiten sähköpostilla, on mukavaa, kun minulle soitetaan. Asian saa yleensä nopeasti ja helposti ratkaistua puhelimitse. Asiakaskohtaamiset puhelimitse ovat tässä etätyöaikana tulleet entistäkin tärkeämmiksi, kun kotitoimistolla ainut työkaveri on seniorikoira. Siinä tosin on työkaveri, jonka haukutkaan eivät harmita ja joka lähtee onneksi yhtä mieluusti aina lounaalle kanssani kuin oman toimiston väkikin.
RALA-vuosieni aikana asiakkaamme ovat esittäneet paljon toiveita järjestelmien ja palveluidemme kehittämiseksi. Useita uudistuksia olemmekin hienosti saaneet toteutettua. Seuraava isompi kehitysaskel on RALAn sähköisen asioinnin palvelukanavan uudistus, joka häämöttää jo loppusuoralla. Järjestelmän uudistaminen on ollut iso hanke RALAlle ja se tuo mukanaan paljon uutta joustavuutta ja helppoutta RALAn palvelujen hallintaan niin asiakkaille kuin meille RALAssa. Odotan innolla, että pääsemme esittelemään sen teille.
RALA-pätevyyden uusintaprosessi on kokenut paljon uudistuksia oman RALA-urani aikana, ja olen tyytyväinen siihen, miten olemme onnistuneet viemään asiakkailta tulleita kehitysehdotuksia eteenpäin ja virtaviivaistamaan koko prosessia. Iso kiitos asiakkaillemme, jotka ovat rohkeasti ehdottaneet uusia ominaisuuksia ja toimintoja. Yksi hyvä esimerkki on osakeyhtiöiden tilinpäätöstietojen saaminen rajapinnan kautta järjestelmään PRH:n ja Asiakastiedon kautta, mikä on yksinkertaistanut prosessia paljon.
Asiakkaiden ajatukset ja ehdotukset ovat siis tärkeä osa RALAn palvelujen kehittämistä ja omassa työssäni erittäin tärkeitä ja aina tervetulleita. Ottakaahan siis rohkeasti yhteyttä jatkossakin!
Marjo Laurila | & | Nelli |
Asiakaspalvelupäällikkö | Kotitoimistokoira |
29.06.2021
Tviittaa |
Lisää blogeja: