• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tilaajalle

    Skanska: Palautteen keruu on osa laatuseurantaa

    Skanska on keskittynyt asiakaspalautteen keräämisessä laatutekijöihin, jotka liittyvät sekä tekniseen laatuun, palveluun että toiminnallisuuteen. Annettu palaute auttaa selvittämään syitä laatuongelmiin, kun palautetta analysoidaan ja viedään eteenpäin organisaatiossa.

    Palauteen kerääminen rakennushankkeen osapuolilta ja loppukäyttäjiltä on tärkeää. Osapuolten näkemysten kartoittaminen on keino kehittää toimintaa ja rakentamisen laatua. Skanskalla palautteen kysyminen loppukäyttäjiltä kuuluu olennaisesti asuntoprojektikehityksen toimialaan. – Me kysymme omistusasuntojen ostajilta palautetta sähköisesti kahteen otteeseen: muuton jälkeen sekä noin vuoden asumisen jälkeen, kehitysjohtaja Ilkka Romo kertoo. – Asunnonostajille suunnattu kyselymme on saman sisältöinen kuin muissakin Pohjoismaissa käyttämämme, Romo jatkaa. Vastaavasti rakentamispalveluiden yritysasiakkailta kysytään palautetta rakentamisen aikana ja luovutusvaiheessa. 

    Skanskalla on keskitytty viime aikoina erityisesti rakentamisen laatua tarkastelevaan palautteeseen. – Rakennusteollisuus ry on nostanut laadun alan yhteisesti tärkeäksi asiaksi, ja mekin haluamme olla mukana laadun parantamisessa, Romo sanoo. – On myös yrityksen etu parantaa laatua ja ottaa asiakaspalaute huomioon tältä kannalta, hän jatkaa. Asiakaspalaute auttaa osaltaan löytämään mahdollisuuksia parantaa laatua. 

    Palautteen jalostaminen

    Rakentamisen Laatu RALA ry:n toiminnanjohtaja Tuula Råmanin mukaan palautteen keräämisen lisäksi on tärkeä myös käsitellä esiin nousseita näkökantoja. – Yrityksellä on hyvä olla määritellyt toimintatavat saadun palautteen läpikäyntiin ja hyödyntämiseen, Råman sanoo. 

    Skanskassa asiakaspalautteiden läpikäynti on osa laatuseurannan prosessia. Tulokset raportoidaan määräajoin eri yksiköille ja johtoryhmille. Palautteet ja niihin pohjautuvat tilastot käydään läpi kohteittain. – Seuraamme palautteiden vuosittaista kehitystä, Romo kertoo. Palaute vaikuttaa toimintaan. – Jos arvosanat heikkenevät, etsimme siihen syitä ja kehitämme korjaavia toimenpiteitä, Romo kertoo. 

    Loppukäyttäjäpalautteen lisäksi Skanskalla kerätään palautetta myös yhteistyökumppaneilta. Palautetyökalun kysymykset, asteikko ja seurattava indeksi on kehitetty sisäisesti. 

    RALA-palaute kaikille alan yrityksille

    Rakennusalan yrityksillä on erilaisia palautetyökaluja ja tapoja käsitellä ja hyödyntää annettuja näkemyksiä. RALAn palveluihin kuuluu RALA-palautejärjestelmä, jolla organisaatiot voivat kerätä toiminnastaan palautetta sidosryhmiltään. Organisaatiot käyttävät työkalua palautteen keruuseen toiminnan kehittämiseksi. 

    Lisäksi RALA pyytää palautetta RALA-pätevien yritysten referenssikohteista toteuttajaorganisaatioiden puolesta. – Saatujen palautteiden yhteenvetoraportit julkaistaan RALAn nettisivuilla, jos yritys on antanut siihen luvan, Råman kertoo.

    Skanska on ollut RALA-pätevä rakentaja jo 1990-luvun lopusta lähtien. RALA on pyytänyt Skanskan ilmoittamista referenssikohteista palautetta, ja Skanska on myöntänyt luvan palautteen yhteenvetoraporttien julkaisemiseen RALAn sivuilla. Yritysten tietoja voi tarkastella vapaasti RALAn Yrityshaku-sivulla.



    Lisää asiakastarinoita:

    Loimaan Kivi: Kivitietouden sanansaattaja
    KFS Finland Oy: Geoteknisten ratkaisujen erikoisosaaja
    Kantaputki: LVI-töitä asiakkaan ehdoilla
    Sähkölinna: Virheisiin tartutaan välittömästi
    Oteran: Liiketoimintaa tehdään ihmistä arvostaen
    Trafix: Toiminta perustuu avoimeen vuorovaikutukseen ja luottamukseen osapuolten välillä
    Turtolan Kaivin: Luvattu pitää – niin henkilöstön kuin asiakkaan suuntaan
    Savon Kuljetus: Laatu on ihmisten välistä toimintaa
    Sähköpartio: Oppisopimuksella toiveiden mukaisia sähköasentajia
    Säävälät Oy: RALA-pätevyys nopeuttaa tarjousvaiheen työtä
    West Coast Road Masters: Kantava voimamme on asiakkaan tarpeisiin perustuva joustavuus
    Copla Oy: Kehitysinto kumpuaa halusta yhdistää rakentamista ja digiratkaisuja
    Karawatski: Laatua on täyttää tilaajan tarpeet
    Uudenmaan Lämpötekniikka: Talotekniikan huolellinen edelläkävijä
    Cleanosol: Turvallista tieviestintää
    Vahtera Arkkitehdit: Elementtirakentamisesta tietomallinnuksen aallonharjalle
    Insinööritoimisto Äyräväinen: Laatujärjestelmä ohjaa toimimaan vastuullisesti
    Insinööritoimisto VM Suomalainen: Ammattimaista sillalla oloa
    Novosan: Maailmaa muutetaan vessa kerrallaan
    NCC: Digiratkaisut tukevat kestävää rakentamista
    Consti: Henkilökunnan joukossa vallitsee vahva ammattiylpeys