• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tilaajalle

    Oteran: Liiketoimintaa tehdään ihmistä arvostaen

    Oteran on vuonna 2009 perustettu on kehityshakuinen infra-alan kasvuyritys, jonka toiminta perustuu projektinjohtokonseptiin ja lean-pohjaiseen tuotantosysteemiin. Yrityksen taustalla on viisi infra-alalla pitkään yhdessä työskennellyttä kaveria, jotka halusivat paitsi kokeilla yrittäjyyttä sopivassa vaiheessa uraansa, myös tehdä liiketoimintaa, jossa ihmisen arvostus on toiminnan ytimessä.

    Oteran on ollut RALAn asiakkaana vuodesta 2009. Ensin hankittiin RALA-sertifikaatti vuonna 2009, ja heti perään Oteranille myönnettiin RALA-pätevyys vuonna 2010. – Monta urakkaa olisi jäänyt saamatta ilman sertifikaattia tai pätevyyttä, toimitusjohtaja Jukka Muhonen miettii. Vaikka aluksi syy asiakkuudelle olikin vaatimus tilaajan taholta, Muhosen mielestä yritystä on onnistuttu kehittämään RALAn tuotteiden avulla. – Olemme hakeneet uusia RALA-pätevyysnimikkeitä ja RALA-sertifiointilaajennuksia pikkuhiljaa, Muhonen kertoo.

    Tekijöiden asenne ratkaisee

    Vaikka laadun näkökulmasta asetukset ja määräykset ovat tärkeitä, Muhosen ja laatupäällikkö Pia Siekkisen mielestä lopputuloksen laatu on kuitenkin ennen kaikkea kiinni osaamisesta. Lisäksi on tärkeää, että sovittuja toimintatapoja noudatetaan ja että tekijöillä on oikea asenne. – Oikean asenteen ansiosta koko ketju ja kaikki sen palaset saadaan puhaltamaan yhteen hiileen, siis toimimaan yhteisen tavoitteen puolesta, Muhonen sanoo. 

    Rekrytointivaiheessa kiinnitetään vahvasti huomiota työnhakijan asenteeseen, ja yrityksessä noudatetaan kerralla kuntoon -periaatetta kaikessa tekemisessä. – Jotta periaate toteutuu, ihmisiä on johdettava tietyllä tavalla, Muhonen miettii. Työntekijöiden asenteeseen pyritään vaikuttamaan vastuuta jakamalla ja ihmisen arvostamista korostamalla. 

    Työntekijät saavat osallistua toimintatapojen kehittämiseen päivittäisessä työssään. – Toimintajärjestelmään kirjattuja tapoja toimia kehitetään ja muutetaan, mikäli työntekijöiltä tulee ehdotuksia paremmista toteutustavoista, Muhonen kertoo. Työntekijöille annetaan vastuuta ja vapautta tehdä asioita uusilla tavoilla. – Kun meillä on hyviä osaajia oikealla asenteella, ei ole tarvetta puristaa kaikkia samaan muottiin. Ihmiset motivoituvat, kun he saavat itsekin päättää, kuinka toimia, Muhonen miettii.

    Oteranissa kaikilla työntekijöillä on mahdollisuus ostaa yrityksen osakkeita ja sitoutua työpaikkaansa entistä vahvemmin omistajuuden kautta. 

    Hyvä henki paistaa tilaajallekin

    Oteranin työkulttuurissa korostuvat avoimuus, muiden auttaminen, keskustelu ja työkavereiden arvostaminen. – Olemme pyrkineet siihen, että kynnys ottaa kontaktia työkavereihin pidemmänkin matkan päässä on alhainen, Muhonen kertoo. Pia Siekkisen mielestä positiivinen tunnelma yrityksessä perustuu siihen, että yrityksen arvot tulevat todeksi myös arjessa. – Aina voi pyytää apua ja soittaa jollekulle.  

    Muhosen mielestä työssä pitää olla iloa ja hauskuutta. – Kun tehdään virheitä, niistä täytyy tietysti oppia, mutta ketään ei saa syyllistää virheen tekemisestä, Muhonen miettii.

    Oteranin hyvä henki näkyy Muhosen ja Siekkisen mielestä tilaajalle asti. – Tilaaja arvostaa varmasti vahvaa osaamistamme, asennettamme ja ammattitaitoamme, Muhonen sanoo. 

    Toimitusjohtajan ja laatupäällikön mielestä projekti on onnistunut silloin, kun tilaaja on tyytyväinen. – Kummallakin osapuolella pitäisi olla tunne siitä, että asiat on hoidettu niin laadullisesti kuin aikataulullisestikin hyvin, Muhonen sanoo. – Luottamus tilaajan ja meidän välillä on tärkeää, Siekkinen lisää. 



    Lisää asiakastarinoita:

    AJ Eurolämpö: Urakoinnin kehittäminen lähtee työssä tunnistetuista tarpeista
    Loimaan Kivi: Kivitietouden sanansaattaja
    KFS Finland Oy: Geoteknisten ratkaisujen erikoisosaaja
    Kantaputki: LVI-töitä asiakkaan ehdoilla
    Sähkölinna: Virheisiin tartutaan välittömästi
    Trafix: Toiminta perustuu avoimeen vuorovaikutukseen ja luottamukseen osapuolten välillä
    Turtolan Kaivin: Luvattu pitää – niin henkilöstön kuin asiakkaan suuntaan
    Savon Kuljetus: Laatu on ihmisten välistä toimintaa
    Sähköpartio: Oppisopimuksella toiveiden mukaisia sähköasentajia
    Säävälät Oy: RALA-pätevyys nopeuttaa tarjousvaiheen työtä
    West Coast Road Masters: Kantava voimamme on asiakkaan tarpeisiin perustuva joustavuus
    Copla Oy: Kehitysinto kumpuaa halusta yhdistää rakentamista ja digiratkaisuja
    Karawatski: Laatua on täyttää tilaajan tarpeet
    Uudenmaan Lämpötekniikka: Talotekniikan huolellinen edelläkävijä
    Cleanosol: Turvallista tieviestintää
    Vahtera Arkkitehdit: Elementtirakentamisesta tietomallinnuksen aallonharjalle
    Insinööritoimisto Äyräväinen: Laatujärjestelmä ohjaa toimimaan vastuullisesti
    Skanska: Palautteen keruu on osa laatuseurantaa
    Insinööritoimisto VM Suomalainen: Ammattimaista sillalla oloa
    Novosan: Maailmaa muutetaan vessa kerrallaan
    NCC: Digiratkaisut tukevat kestävää rakentamista
    Consti: Henkilökunnan joukossa vallitsee vahva ammattiylpeys