• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tilaajalle

    Novosan: Maailmaa muutetaan vessa kerrallaan

    RALAn uusimpia asiakasyrityksiä on Hanno Airaksen ja Tommi Virkin vuonna 2009 perustama Novosan. Novosan sai RALA-pätevyyden kiinteistöjen vesi- ja energiatehokkuutta parantaviin asennus- ja huoltokorjaustöihin. 

    Novosan pyrkii parantamaan maailmaa vessa kerrallaan. Yrityksen tarjoamilla tuotteilla säästetään luontoa ja parannetaan ihmisten kokemuksia julkisista saniteettitiloista.

    Novosan maahantuo ekologisia pisuaareja sekä hanoihin ja suihkuihin asennettavia suuttimia ja käsikuivaimia. Yritys asentaa ja huoltaa omat tuotteensa. Toimintaan kuuluu myös kestävän kehityksen mukaisen paperin maahantuonti. Tulevaisuudessa tarkoitus on suunnata yhä enemmän julkisten WC-tilojen kokonaissuunnitteluun. 

    Yrityksen asiakaskuntaan kuuluvat muun muassa Helsingin, Tampereen ja Oulun kaupungit, S-ryhmä sekä Viking Line. Helsingin Hernesaaren rantaan keväällä valmistunut Löyly on uusimpia kohteita, joissa Novosan vastaa pisuaareista ja papereista.

    Vessassa voi viihtyä

    Airaksen ja Virkin yhteinen tarina alkoi kauan ennen pisuaaribisneksen aloittamista. Haaveissa oli perustaa yritys vastuullisen ja kestävän liikeidean ympärille. Tarvittiin Airaksen havainto vedettömistä pisuaareista Keski-Euroopassa, kurjat vessakokemukset sekä toimiva yhteistyö miesten välillä.  

    – Vieläkin muistaa ne ikävät vessakokemukset kouluajoilta, siellä haisi ja oli pelottavaa, kehitysjohtaja Tommi Virkki kertoo. – Me haluamme saada ihmiset viihtymään vessoissa. Virkki kuulee toistuvasti, kuinka ihmiset kokevat iloisia hetkiä Novosanin suunnittelemissa vessoissa. – Tavoite on, että vessat olisivat paitsi siistejä, myös viihdyttäviä, Virkki kertoo. 

    Novosanin pisuaareissa on WiFi-näyttö, jossa pyörii kohteeseen suunniteltua sisältöä. Finnkinon vessoissa saa katsella elokuvien trailereita, ja Luontokeskus Haltiassa vessakäynnin aikana ehtii tarkistaa vaikka bussiaikataulut. Lähiaikoina Novosanin näyttöjä tullaan asentamaan myös istumalaitekoppeihin, jotta naisetkin saavat osansa yrityksen tuotteista.

    Pätevyys on leima varteenotettavasta tekijästä

    Virkin mukaan RALA-pätevyys hankittiin, koska tilaaja edellytti sitä toimittajaltaan. – Teemme paljon Senaatti-kiinteistölle, minkä vuoksi lopulta haimme pätevyyttä. Asiaa oli tosin ehditty miettiä jo ennen kentältä tullutta tarvettakin. – Pätevyys on viesti siitä, että joku ulkopuolinen taho on tarkistanut meidän toimintaamme ja todennut, että olemme varteenotettava tekijä, Virkki miettii.

    Pätevyys ja RALA osuvat hyvin Novosanin toiminnan ytimeen: vastuullisuuteen. 

    – Vastuullisuus on automaatio, se on meidän veressämme, kehitysjohtaja Tommi Virkki kuvailee yrityksensä läpäisevää perusarvoa. 



    Lisää asiakastarinoita:

    AJ Eurolämpö: Urakoinnin kehittäminen lähtee työssä tunnistetuista tarpeista
    Loimaan Kivi: Kivitietouden sanansaattaja
    KFS Finland Oy: Geoteknisten ratkaisujen erikoisosaaja
    Kantaputki: LVI-töitä asiakkaan ehdoilla
    Sähkölinna: Virheisiin tartutaan välittömästi
    Oteran: Liiketoimintaa tehdään ihmistä arvostaen
    Trafix: Toiminta perustuu avoimeen vuorovaikutukseen ja luottamukseen osapuolten välillä
    Turtolan Kaivin: Luvattu pitää – niin henkilöstön kuin asiakkaan suuntaan
    Savon Kuljetus: Laatu on ihmisten välistä toimintaa
    Sähköpartio: Oppisopimuksella toiveiden mukaisia sähköasentajia
    Säävälät Oy: RALA-pätevyys nopeuttaa tarjousvaiheen työtä
    West Coast Road Masters: Kantava voimamme on asiakkaan tarpeisiin perustuva joustavuus
    Copla Oy: Kehitysinto kumpuaa halusta yhdistää rakentamista ja digiratkaisuja
    Karawatski: Laatua on täyttää tilaajan tarpeet
    Uudenmaan Lämpötekniikka: Talotekniikan huolellinen edelläkävijä
    Cleanosol: Turvallista tieviestintää
    Vahtera Arkkitehdit: Elementtirakentamisesta tietomallinnuksen aallonharjalle
    Insinööritoimisto Äyräväinen: Laatujärjestelmä ohjaa toimimaan vastuullisesti
    Skanska: Palautteen keruu on osa laatuseurantaa
    Insinööritoimisto VM Suomalainen: Ammattimaista sillalla oloa
    NCC: Digiratkaisut tukevat kestävää rakentamista
    Consti: Henkilökunnan joukossa vallitsee vahva ammattiylpeys