• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Uusi ohje: korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä

    Korjaushanke on taloyhtiölle merkittävä investointi. Uusi julkaisu kuvaa miten korjaushankkeen tilaaja voi arvioida toteuttajia laadullisilla kriteereillä.

    Rakentamisen Laatu RALA ry on julkaissut taloyhtiöiden hallituksille, isännöitsijöille ja rakennuttajille tarkoitetun ohjeen korjauspalveluiden laadullisesta urakkakilpailutuksesta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiöissä -ohje esittää, kuinka urakan päätoteuttaja voidaan valita arviointimenettelyllä, jossa otetaan huomioon hinnan lisäksi taloyhtiön korjaukselle asettamat laadulliset tavoitteet.

    "Menettelyn tarkoituksena on arvioida urakoitsijan esittämän tarjoushinnan ja laadun suhdetta niin, että taloyhtiö saisi maksamalleen hinnalle parhaan mahdollisen vastineen", kertoo ohjeen yhdessä kiinteistö- ja rakennusalan asiantuntijoista koostuvan työryhmän kanssa laatinut Tino Raatikainen. Menettelyä kannattaa soveltaa ensisijaisesti laajoissa korjauksissa, kuten putki- tai julkisivuremonteissa. Ohjeen liitteenä on laskentataulukko arvioinnin toteutukseen.

    "Käytännössä korjauspalvelun kokonaislaatua on mahdoton arvioida pelkän tarjoushinnan perusteella. Arviointiohjeen tavoitteena onkin laadullisen hankintaosaamisen lisääminen taloyhtiössä", kommentoi työryhmän jäsen Jari Virta Kiinteistöliitosta.

    Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä on julkaistu 25.9.2017 ja se löytyy rala.fi etusivulta sekä aineisto-osiosta: http://rala.fi/tietoa-ralasta/rakentamisen-laatuaineistoja/.

     

    Lisätietoja:

    Tuula Råman, Rakentamisen Laatu RALA ry, toiminnanjohtaja, tuula.raman(@)rala.fi, 0400 607 429

    25.09.2017

    Lisää artikkeleita:

    07.12.2017Tietoa tamperelaisten taloyhtiöiden korjaushankkeista - TARMO+
    27.11.2017RALAn kokeiluhankkeessa kehitetään yhteinen malli ja alusta laadukkaalle referenssille
    17.11.2017Rakentamisen laatuteko 2017 -kisan voitto on ratkennut
    25.09.2017Uusi ohje: korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä
    18.09.2017Kosteudenhallintakoordinaattorin pätevyysvaatimukset uudistuvat
    11.09.2017Tuleva julkaisu: Korjauspalveluiden laadullinen hankinta taloyhtiössä
    08.09.2017RALA ja Kuivaketju10 mukana RT:n ajankohtaiskiertueella
    08.09.2017RALA-pätevien yritysten työturvallisuustiedot täydentyvät UPA-arvioinneilla
    04.09.2017Räätälöi yritysraporttisi tarjouspyynnön mukaan
    29.08.2017Kun 50 000 henkeä kulkee päivässä työmaan läpi – välitavoitteet Vermon infraurakassa