• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Ajankohtaista

    Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri

    Yrityksen puhetta tarkastelemalla saadaan arvokasta tietoa yhteisön omasta kulttuurista. Se, miten yhteisössä käytetään jotakin sanaa, antaa vihjeitä jäsenten arvoista, asenteista ja viestinnästä. Monessa asiakasyrityksessämme tärkeiden sanojen joukkoon kuuluu vastuu. Kun haastattelen yritysten toimitusjohtajia, moni puhuu vastuusta. Vastuusta tehdä laadukasta jälkeä ja vastuusta turvata työntekijöiden toimeentulo.

    Havaintojeni kannustamana sukelsin yritysvastuupuheeseen erityisen tarkasti eräässä asiakasyrityksessämme. Tutkin opinnäytetyössäni yrityksessä työskentelevien johtajien, toimihenkilöiden ja asentajien käsityksiä ja ilmaisuja yritysvastuusta. Yritysvastuu tiivistyi vahvasti kahdeksi teemaksi, viestinnän tavaksi: avoimesti puhumiseksi ja huolehtimiseksi.

    Yritysvastuu on toimintaa ihmisen välillä

    Tutkimassani rakennusalan yhteisössä yritysvastuu käsitetään toimintana ja viestintäkäytänteinä, joissa ympärillä olevat tahot otetaan huomioon. Vastuullista toimintaa on huolehtiminen, jolla yhteisön jäsenet tarkoittavat luvatusta kiinni pitämistä sekä rehellisesti, tunnollisesti ja pitkäjänteisesti toimimista. Yhtä lailla se on laadukkaan lopputuloksen ja sovitun aikataulun varmistamista sekä verojen säntillistä maksamista ja alan kehittämistä. Toisekseen yhteisön jäsenet käsittävät yritysvastuun avoimesti kertomisena, mikä taas jäsenten mielestä tarkoittaa epäkohtien esiin tuomista, virheiden myöntämistä ja asioiden totuudenmukaista esittämistä kaikissa tilanteissa.

    Yhteisön jäsenet ymmärtävät, että jokaisella työntekijällä on vastuuta toimintaympäristöstä yhtä hyvin kuin yritykselläkin liiketoimintayksikkönä. Vastuuta kannetaan työntekijöistä, remontoitavien kohteiden asukkaista, yhteiskunnasta ja yrityksen taloudesta. 

    Mitä yritysvastuupuhe paljastaa yhteisön jäsenistä?

    Kun ihmiset puhuvat jostakin käsitteestä, tässä tapauksessa yritysvastuusta, samalla voidaan tarkastella myös ihmisten käsityksiä ihmisyydestä, identiteetistä ja vuorovaikutuksesta. Tutkimani yrityksen puhe yritysvastuusta osoittaa, että yhteisön jäsenet pitävät toisiaan joustavina, avoimina ja rehellisinä. Jäsenten odotetaan huolehtivan työn tavoitteiden toteutumisesta sekä työtovereiden – niin oman yrityksen kuin alihankkijoidenkin – hyvinvoinnista. 

    Tämän yhteisön jäsenet uskovat, että työntekijässä itsessään on vahva alttius rehellisyyteen ja avoimuuteen, ja näitä piirteitä paitsi arvostetaan, myös vahvistetaan päivittäisessä vuorovaikutuksessa yhteisön sisällä. Jotkut jopa uskovat, että yhteisö vetää puoleensa ihmisiä, jotka pyrkivät toimimaan edellä esitettyjen periaatteiden mukaisesti. Toisaalta työkulttuuri ohjaa uusiakin toimimaan yhteisön arvojen mukaisesti.

    Yhteinen käsitys rakentuu henkilökohtaisista kokemuksista

    En tarkastellut sitä, kuinka vastuullisuus todella toteutuu asiakasyrityksessämme, vaan tutkin yksilöiden henkilökohtaisia kokemuksia vastuullisuudesta. Osoittautui, että nämä yksittäiset kokemukset muodostavatkin jäsenten yhteisen käsityksen siitä, miten tässä yhteisössä toimitaan ja mitä yrityksessä arvostetaan. Yritysvastuun käsitteen avulla pääsin siis perille yrityksen kulttuurista, jossa vastuullisuudella on vahva sija jokaisen työntekijän arjessa. 

    Ehkä teidän yrityksessänne puhutaan yritysvastuusta. Minkälaisia vihjeitä se antaisi teidän yhteisöstänne ja sen kulttuurista? Vai paljastaisiko jokin toinen käsite paremmin teidän kulttuurinne erityispiirteitä? 

    Tarkastelemalla jonkin käsitteen ympärille kietoutuvaa puhetta päästään siis perille yhteisön arvoista, asenteista ja toimintatavoista. Tämä tieto voi lisätä ymmärrystä yhteisössä vallitsevan kulttuurin omaleimaisista piirteistä. Tietoisuus kulttuurista taas auttaa vahvistamaan sitä hyvää, minkä avulla päästään kohti laadukasta, tavoiteltua tulosta. 

    Anna Masanti
    RALAn viestinnän tekijä
    puheviestinnän maisteriopiskelija 

    24.04.2017

    Lisää blogeja:

    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa