• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Ajankohtaista

    Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta

    Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta siitä, kun RALA perustettiin. RALA perustettiin torjumaan rakennusalan harmaata taloutta ja tukemaan rakentamisen laatua. Yhdistyksen syntyä vauhditti osaltaan eurooppalainen tarve luoda yhteinen standardi rakennusalan työlajikohtaisten pätevyyksien luokitteluun. Standardityö eteni hitaasti, eikä Euroopan laajuista yhteisymmärrystä oikein tahtonut löytyä. Suomessa käärittiin kuitenkin hihat ja perustettiin RALA. Tässä yhteydessä luotiin kriteeristö pätevyyksien myöntämiseen sekä koottiin arviointilautakunta, joka päättää pätevyyksistä ja sertifikaateista. Yhteinen standardikin valmistui sitten aikanaan.

    Harmaata taloutta torjutaan yhdessä voimin

    Harmaan talouden torjunnassa on otettu suuria edistysaskeleita viimeisen kymmenen vuoden aikana. Eduskunta sääti tilaajavastuulain vuonna 2006. Lain tarkoituksenahan on edistää tasavertaista kilpailua ja työehtojen noudattamista. Lisäksi lailla pyritään luomaan yrityksille edellytykset varmistaa, että niiden kanssa sopimuksia tekevät yritykset täyttävät sopimuspuolina ja työnantajina lakisääteiset velvollisuutensa. Vuonna 2011 rakennusalan käännetty arvonlisävelvollisuus otettiin käyttöön, mikä tarkoittaa sitä, että tiettyjen rakentamispalvelujen myyntitilanteesta vastaa nykyisin ostaja eikä myyjä. Tällä tavalla on pyritty estämään veronkiertoa aliurakointiketjussa. Veronumero taas otettiin käyttöön rakennustyömailla vuosina 2012–2013. 

    Rakennusala on ollut aloitteellinen harmaan talouden torjuntatyössä, ja alan toimijat ovat tehneet aktiivista kehitystyötä yhteistyössä verottajan ja viranomaisten kanssa.

    RALAn yksi alkuperäisistä tehtävistä on harmaan talouden torjunta, ja siihen tarjoaa työkaluja erityisesti RALAn osittain omistama tytäryhtiö Suomen Tilaajavastuu Oy. RALA-pätevät yritykset liitetään automaattisesti Tilaajavastuun Luotettava Kumppani -ohjelmaan. Nämä yritykset ovat sitoutuneet toimintansa läpinäkyvyyteen, sillä tilaajavastuulain edellyttämät tiedot ovat avoimesti luettavissa RALAn nettisivuilla. 

    Laadukkaan tekemisen tukemista asiantuntijavoimin 

    RALAn toiminnan painopisteenä on nykyisin rakentamisen laatu. Laadukkaalla tekemisellä rakennetaan laadukkaita rakennuksia, teitä ja tunneleita. Pyrimmekin vaikuttamaan yritysten laaduntuottokykyyn arvioimalla ja antamalla palautetta yritysten toimintajärjestelmistä. RALA-sertifioidut yritykset ovat kerta toisensa jälkeen tyytyväisiä siihen, että me teemme havaintoja heidän toiminnastaan ulkopuolisina asiantuntijoina. Mehän katsomme heidän toimintaansa eri näkökulmasta ja ikään kuin uusin silmin. Kannustamme yrityksiä keräämään palautetta toiminnastaan myös kaikilta yhteistyökumppaneiltaan. Yrityksillä on erilaisia keinoja palautteen hankkimiseksi, mutta kokemuksemme mukaan kerätyn palautteen hyödyntämisessä olisi vielä parannettavaa.

    Monet alan toimijat ovat olleet aktiivisia laadukkaaseen rakentamiseen ohjaavien oppaiden ja ohjekirjojen laatimisessa. Suurena haasteena on kuitenkin se, miten saada hyvät ohjeet ja laatujärjestelmät osaksi työmaiden arkea. Syksyllä 2016 Metropolian opiskelijoiden tekemä haastattelu vahvisti epäilymme todeksi. Ohjeita on, mutta niitä ei työmailla tunneta riittäväksi. Tässä riittää haastetta vielä tuleville vuosille.

    Tuula Råman
    RALAn toimitusjohtaja

    04.01.2017

    Lisää blogeja:

    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa