• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Ajankohtaista

    Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta

    Yrityksen tavat toteuttaa liiketoimintaa heijastavat sen toiminnan laatua. Nämä tavat ovat sovittuja käytäntöjä, jotka muodostavat yhdessä yrityksen toimintajärjestelmän, kun ne on laitettu tarkastelun alle ja kirjoitettu muistiin. Yhdessä sovitut käytännöt liittyvät johtamiseen, henkilöstökysymyksiin, palveluiden kehittämiseen, projektinhallintaan, tarjous- ja sopimustoimintaan sekä hankinta-asioihin. Toimintajärjestelmässä huomioidaan samalla turvallisuuteen ja ympäristöön liittyvät vaatimukset. 

    Yrityksen olisi hyvä kehittää toimintajärjestelmäänsä, jotta toiminnan laatu ja sitä kautta myös yrityksen tavoitteet saavutetaan.

    Toiminnan kehittäminen lähtee tietysti yrityksestä itsestään. Halutaan jäsentää toimintaa, kuvata nykykäytäntöjä ja tehdä asiat vähän paremmin kuin eilen. Lopullisen kehitystyön tekeekin yrityksen johto ja koko henkilöstö yhdessä. Useimmiten kehittymisen tiellä tarvitaan kuitenkin jonkinlaista ulkoistakin ohjausta. Tällaista apua on saatavilla muun muassa arviointipalveluiden muodossa. Meidän oma palvelumme on RALA-sertifiointi, jonka avulla rakennusalan yritykset pääsevät tarkastelemaan toimintaansa alalle sopivien työkalujen ja RALAn arvioijien avulla. 

    Arviointeja tehdessäni olen huomannut, että vaikka yritykset käyttävät hienosti monenlaisia keinoja toimintansa kehittämiseen, kaksi merkittävää menettelyä jää useimmilta yrityksiltä huomioimatta. Näillä menettelyillä tarkoitan sidosryhmien antaman suullisen palautteen sekä projektin sisäisessä loppupalaverissa käytävän keskustelun hyödyntämistä.

    Tiedämme, että annetun palautteen avulla yritys pyrkii muodostamaan kuvaa siitä, miten asiakkaat ja muut yhteistyökumppanit näkevät sen suoriutuvan tehtävistään. Palaute auttaa yritystä korjaamaan toimintaansa ehkä jopa projektin aikana tai ainakin tulevissa projekteissa. Palautetta ei kuitenkaan aina saada muodollisten lomakkeiden ja kyselyjen avulla, vaan joskus kallein lahja saapuukin suullisessa muodossa. Monesti nämä suulliset palautteet jäävät ilmaan, eikä niiden arvoa pystytä silloin hyödyntämään. Yrityksissä tulisikin miettiä keinoja kirjoittamattoman tiedon eteenpäin saattamiseen. 

    Yksi keino tallentaa arvokas tieto olisi ohjeistaa henkilöstöä lähettämään kuulemansa mahdollisimman pian sähköpostitse esimerkiksi laatupäällikölle. Laatupäällikkö taas kirjaisi hänelle toimitetut palautteet yhteen paikkaan. Voisiko työntekijöitä motivoida tähän kuukausittaisella arvonnalla kaikkien palautteen toimittamiseen osallistuneiden kesken? Tai entä jos yrityksessä palkittaisiinkin hyödyllisimmän palautteen eteenpäin toimittanut työntekijä?

    Toinen menettely, jonka avulla yritykset voisivat kehittää toimintaansa nykyistä paremmin, on projektikohtainen loppupalaveri, joka käydään oman porukan kesken. Viimeisessä palaverissä tulisi käsitellä työskentelyn huippukohdat ja kehitysalueet. Ennen kuin kiirehditään seuraavan projektin pariin, keskusteluun osallistuvien tulisi pohtia, mikä meni hyvin ja minkä vuoksi. Lisäksi pitäisi listata esiin tulleita hankaluuksia ja muistella sitä, miten vaikeudet korjattiin ja miten ne voitaisiin ennakoida tehokkaammin tulevaisuudessa.

    Laadukkaalla tekemisellä rakennetaan laadukasta lopputuotetta. Ystävällisesti kehotankin yrityksiä tutkimaan nykyisiä toimintatapojaan ja pohtimaan, miten niistä hiottaisiin entistä sujuvampia. Kannustan yrityksiä myös jakamaan omia hyviä kehityskäytäntöjä yhteistyökumppaneilleen. Hyvät käytännöt ja niiden myötä hyvä suunnittelu ja rakentaminen koskettavat lopulta koko yhteiskuntaamme.

    Harri Saarinen
    RALAn pääarvioija

    05.02.2016

    Lisää blogeja:

    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa

    Harri Saarinen