• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Ajankohtaista

    Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta

    Jos rakennusalan yritys haluaa toteuttaa projektin, sen pitää pystyä osoittamaan soveltuvuutensa kyseiseen hankkeeseen. Yritys tuo esiin teknisen osaamisensa tekemiensä töiden, siis referenssiensä avulla. Jotta yritys pystyy argumentoimaan osaamistaan, sen väitteiden on oltava selkeitä ja informatiivisia. Referenssien merkitsemisessä onkin kyse viestinnästä.

    Työskentelen RALAssa pätevyysasioiden kanssa, minkä vuoksi käyn viikoittain läpi kymmeniä referenssejä.  Kun rakennusalan yritys hakee RALA-pätevyyttä, se ilmoittaa referenssinsä pätevyyshakemuksessaan. Joudumme usein pyytämään tarkennuksia ja täydennyksiä yritysten ilmoittamiin tietoihin, koska niissä on puutteellisia tietoja.

    Kun yritys täyttää pätevyyshakemustaan, sen on ilmoitettava jokaisesta haetusta toimialapätevyydestä 3–5 referenssiä. Referenssit voivat olla enintään viisi vuotta vanhoja, ja urakan valmiusasteen tulee olla yli 80 prosenttia. Mitä tietoja kustakin referenssistä sitten tulee laittaa esiin?

    nimi ja sijaintipaikkakunta
    tilaajan yhteystiedot
    työn valmistumisajankohta (kuukausi ja vuosi) ja kesto
    sopimussumma
    sopimusmuoto ja maksuperuste
    alihankinta-aste ja alihankkijoiden määrä
    työn sisällön kuvaus

    Sopimussumma kuvaa toteutetun kohteen suuruutta. Sopimusmuoto taas sisältää tiedon siitä, minkälaisesta urakasta työssä on ollut kyse ja miten vastuut ja velvoitteet on jaettu toteutuksen aikana. Lisäksi referenssin yhteydessä olisi hyvä ilmoittaa, kuinka suuren osan työstä alihankkijat toteuttivat ja mikä oli alihankkijoiden määrä.

    Jokainen kuvaa työn sisällön tahtomallaan tavalla, mutta se tulisi tehdä mahdollisimman tarkasti. RALAn lautakunta nimittäin arvioi työn laajuutta ja vaativuutta kuvauksen perusteella.

    Kuvaako seuraavan infrarakentamisen esimerkin kuvaus tehtyä työtä riittävän tarkasti?

    Esimerkki
    Vanhojen linjojen uusiminen ja uusien vesihuoltolinjojen rakennus. Kadulle uudet kerrokset ja päällystys.

    Esimerkin perusteella herää seuraavia kysymyksiä: Mitä linjoja on uusittu tai rakennettu ja kuinka paljon? Onko kyseessä runkolinja vai jakolinja? Minkälainen katu on kyseessä ja ovatko kerrokset kantavia vai jakavia? Mikä on päällystysmateriaali ja päällysteen neliömäärä?

    Edellistä esimerkkiä voisi tarkentaa vastaamalla esittämiini kysymyksiin:

    Täydennetty esimerkki
    Vanhojen viemärin runkolinjojen uusiminen (350 m) ja uusien kiinteistövesijohtolinjojen rakennus kaikkiin kadun kiinteistöihin; kaupunkikeskustan 7 metriä leveä kävelykatu: rakennekerrokset uusittu 2 metrin syvyyteen, päällysteenä luonnonkivi

    Esimerkki antaa meille tarkan käsityksen siitä, mitä kaikkea tehty työ pitää sisällään: määrät ja materiaalit on laitettu näkyville.

    Yrityksen ilmoittamat referenssit ovat kaikkien nähtävillä RALAn sivuilla osana RALA-pätevyystodistusta. Annettua referenssiä voidaan vahvistaa entisestään. Jos referenssin täyttäjä nimittäin ilmoittaa tilaajan sähköpostiosoitteen, RALA voi käynnistää referenssikohteesta palautekyselyn. Kyselyn tulokset laitetaan RALAn sivuille näkyville, jos asiakasyritys on antanut julkaisuluvan.

    Haluaisin korostaa referenssien merkitsemisen tärkeyttä, sillä esitetty tieto hyödyttää lopulta sekä tilaajaa että toteuttajaa. Tarkoituksenahan on saada selvyys urakoitsijan teknisestä osaamisesta. 

    Eeva-Liisa Hannu
    RALA-pätevyyksien asiantuntija 

    03.03.2016

    Lisää blogeja:

    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa