• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan

    Rakentamisessa ihanteena on hyvä hinta-laatu-suhde. Tilaajan toiveena on hyvä laatu mahdollisimman edullisesti ja tuottajalla tehdystä työstä saatu riittävä kate ja hyvä asiakassuhde. Ensi- ja viime sijassa kyse on kuitenkin rahasta. Loukkaus on suuri, jos asenne tähän vaihdannan välineeseen on pielessä. Uutta tilausta tai tarjousta ei tule, jos on niin hölmö, että suhtautuu sopimuskumppanin rahoihin tai niiden käyttöön ylimielisesti ja leväperäisesti.

    Mitä tämä sinun rahoissasi tuntuu

    Jokunen vuosi sitten eräs työtuttavani päätti rakennuttaa itselleen uuden kodin. Yleisesti tiedettiin, että hänelle oli kertynyt mukavasti jo varallisuutta, vaikkakaan ei ilman kovaa työtä ja henkilökohtaisia uhrauksia. Kaikki meni hyvin siihen asti, kunnes urakka alkoi laajeta ja levitä ja laskutus leijui kaukana ennalta sovitusta. Lopulta oltiin tilanteessa, jossa omakotiprojektin aikataulu ja budjetti olivat pettäneet, työn jälki oli mitä sattui ja pienurakoitsija huiteli omilla teillään ja väisteli reklamaatioita. Urakoitsija meni vaihtoon kesken projektin ja myöhemmin käräjille. Päähenkilö ei voinut hyväksyä eikä ymmärtää urakoitsijan huonoa työmoraalia ja ammattietiikkaa. Viimeinen pisara oli ollut urakoitsijan tokaisu liikalaskutukseen: ”Mitä tämä sinun rahoissasi tuntuu!”. Kommentti oli anteeksiantamaton.

    Laadusta viis – asukkaat hajottavat kuitenkin

    Omalle kohdalleni vastaava tilanne – joskin eri kantilta – osui, kun yhtiömme eräässä kiinteistössä oli meneillään korjaustyöt. Urakka oli kilpailutuksessa mennyt aiemmin tuntemattomalle tekijälle, jonka työn laatuun valvonta joutui vähän väliä puuttumaan. Kahteen kertaan tehtäviin työvaiheisiin hermostunut urakoitsija menetti malttinsa ja asenteitaan peittelemättä möläytti, että ”Mitä sen on väliä, miten nämä tekee, kun teidän asukkaat hajottaa ne kohta kumminkin!”. Työmaa jäi urakoitsijalta meillä ensimmäiseksi ja viimeiseksi.

    Mistään ei haluta maksaa

    Asennevammaa ilmenee myös tilaajilla. Jokainen rakennusalan yritys tuntee ne asiakkaat, jotka eivät halua maksaa mistään mitään ja jotka odottavat ja vaativat saituudessaan aikatauluilta, laadulta ja palvelualttiudelta kohtuuttomia. Ja kun on maksun aika, alkaa riita ja saataviaan joutuu perimään oikeusteitse. Näitä asiakassuhteita ei vaalita.

    On aivan sama, kuinka paljon tuhlaa tai nuukailee, kuinka halvalla tai kalliilla myy, kunhan järkevä asenne ja kunnioitus vastapuolen varoihin säilyy. Tällöin on mahdollista päästä myös hyvään hinta-laatusuhteeseen ja onnistuneeseen lopputulokseen. Parasta on, kun tekijä ja maksaja ovat molemmat tyytyväisiä.

    Teija Ojankoski
    toimitusjohtaja
    VAV Asunnot Oy 

    10.10.2016

    Lisää blogeja:

    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa