• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla

    Voiko rakentamisen laadusta puhua ilman paatosta – ja rakentavasti? Kyllä voi, ja nyt haluan tehdä niin.

    Rakentamisen laadussa ei ole vaihtoehtoja: sitä joko on tai ei ole. Jälkimmäinen ei pitäisi olla kenellekään edes minkäänlainen vaihtoehto.  Meillä kaikilla rakentamisprosessissa mukana olevilla tulisi olla intohimo ja päämäärä rakentaa vain terveellistä ja turvallista –  niin asumiseen, olemiseen, työskentelyyn kuin viihtymiseenkin. 

    Olen miettinyt laatua hyvinkin pitkän aikaa ja keinoja sen saavuttamiseksi. Vastasin yli kymmenen vuotta Ilmarisen kiinteistöjen ylläpidosta ja otin vastaan kohteita, joissa oli menty rakentajavetoisesti – useassa hankkeessa. Tärkeätä on rakentaessakin muistaa, miten rakennuksia hoidetaan ja huolletaan eikä vain kapeakatseisesti miettiä pelkästään rakentamisprosessia.

    Vahvistetaan yhteistyötä

    Mielestäni meidän tilaajien tulee ottaa hankkeissa vahvempi rooli ja astua eturintamaan näyttämään esimerkkiä laadukkaasta lopputuotteesta. Onnistuneita hankkeitahan on enemmistö! Alamme on valitettavasti kuuluisa niistä hankkeista, joissa kaksi tai useampi ”jästipää” ei kasvojensa menetyksen vuoksi myönnä virheitä ja korjaa niitä. Mikäpä on sen hirveäpää kuin joutua sanomaan toiselle: ”Anteeksi, olin väärässä. Tein virheen. Nyt korjaan sen.”

    Työssäni rakennuttajapäällikkönä olen huomannut, että jos rakennushankkeissa on luottamuksen ja avoimuuden ilmapiiri, sallitaan myös virheitä. Silloin virheet myös kerrotaan ja korjataan. Jos vielä tekijä tekee kuin itselleen, lopputulos on laadukas. Parhaat tulokset saadaan, kun ei tehdä ja haeta niitä ennenkin tehtyjä ratkaisuja, vaan opitaan toisiltamme ja kuunnellaan toisiamme.  Silloin asiakaskin on tyytyväinen ja kertoo hyvästä työstä omille verkostoilleenkin.

    Myös viranomaisten ja suunnittelijoiden pitäisi tiedostaa ilmastonmuutoksen uhatessa, että ne vanhat ratkaisut eivät välttämättä toimi – saatikka hillitse hiilijalanjälkeä. Suomessa ei kyllä saisi enää suunnitella yhtään räystäätöntä rakennusta! Myrskyt, tuulet ja rankkasateet sekä suhteellinen kosteus vain vaikeuttavat meidän kiinteistön omistajien ylläpidollista tilannetta. Yhteistyötä ja keskustelua kaivataan tässäkin. En haluaisi kuulla enää kertaakaan esimerkiksi kysyessäni kaavoittajalta rakennuksen huoltamisesta, että ”se on sun murhe”. 

    Pidennetyt takuuajat laatua rakentamaan

    Laadukkuuden yhdeksi tärkeäksi tekijäksi pitäisi nostaa myös pidennetyt takuuajat, joita hankkeissamme on käytetty jo jonkun aikaa. Tulokset ovat erittäin positiiviset. Kaiken kukkuraksi se tulee halvemmaksi, sillä takuukustannuksetkin menevät minimiin. Ja kaikki voittavat: asiakas, rakennusliike ja tilaaja.

    Entä oletko pohtinut, mikä merkitys on työmaahenkilöstön bonusmittareilla laadukkaan lopputuotteen saamiseksi? Uskon, että nykymalli ohjaa saamaan ns. ”katteet ja bonukset kotiin”, jolloin laatu jää kakkoseksi. Mutta mitä jos bonusmittarin tekijät olisivat nollavirheluovutus, laadukas lopputuote, asiakastyytyväisyys, aikataulu ja työturvallisuus?  Olen havainnut, että näin saadaan laadukas, turvallinen ja toimiva lopputuote sekä tyytyväiset osapuolet. Todennäköisesti ne katteet ja bonuksetkin tulevat hoidetuiksi kotiin.  Unohtamatta tietysti tyytyväistä asiakasta, joka palaa tykösi yhä uudelleen. 

    Niina Rajakoski

    Rakennuttajapäällikkö
    Ilmarinen

     

    20.06.2016

    Lisää blogeja:

    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa