• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista

    Luottamus laatuun syntyy kokemuksista, toistuvista näytöistä laadukkaasta työstä. Se ei synny julistuksista eikä juhlapuheista. Vasta arjen työ luo katteen laatulupauksille. Nyt käynnissä oleva Rakentamisen Laatuteko -kilpailu etsii hyviä esimerkkejä laatua parantavista teoista. Pienelläkin teolla voi joskus olla suuri vaikutus, mutta tietyissä asioissa tunnistetaan tavallista enemmän potentiaalia rakentamisen laadun parantamiseen.

    Rakentamisen Laatu RALA ry kysyy säännöllisesti sidosryhmiltään, miten tyytyväisiä RALAn nykyiset ja potentiaaliset sidosryhmät ovat RALAn toimintaan. Samaisen mainekyselyn yhtenä kysymyksenä kysyimme: Mitkä ovat mielestänne parhaat keinot nostaa suomalaisen rakentamisen laatua?

    Saimme kysymykseen runsaasti vapaamuotoista palautetta, joka ryhmiteltiin käsiteltyjen aihealueiden pohjalta. Kyselyyn saamamme vastaukset olivat varsin laadukkaita. Eniten kommentoiduksi asiaksi nousi töiden hyvä suunnittelu. Yli neljännes vastaajista mainitsi suunnittelun tärkeänä laatuun vaikuttavana tekijänä. Suunnittelun osa-alueena korostui aikataulutus. Toiseksi eniten vastauksissa kerrottiin laadun valvonnan tehostamistarpeesta (24% vastauksista). Kolmantena seikkana (19%) vastauksissa haluttiin laatu hinnan edelle. Seuraavina pistesijoille nousivat koulutus, ammattitaito, yhteistyö eri toimijoiden välillä, kotimaisen työn tukeminen sekä toiminnan vastuullisuus. Vastaaja sai mainita useita asioita yhdessä vastauksessa.

    Kyselyyn saamissamme vastauksissa oli paljon painavaa, pohdittua asiaa. Monissa vastauksissa yhtenä asiakokonaisuutena nostettiin esille ketjutus. Jos rakentamisen laatua halutaan nostaa aidosti, pitäisi urakoitsijavalinnoissa painottaa korkeaa oman työn osuutta toteutuksessa ja vähentää alihankintaa. Työtekijöiden vakituiset työsuhteet nähtiin yhtenä keinona sitouttaa työntekijät paremmin työhönsä ja kantamaan suurempaa vastuuta omasta työstään. "Nykyisillä aliurakointiasteilla työmaat kun ovat täynnä suorittajia, joita ei kiinnosta muu kuin oman tonttinsa ripeä hoitaminen laadun ja muun kokonaisuuden kustannuksella", todettiin yhdessä vastauksessa.

    Aikataulutuksesta puolestaan todettiin, että kokonaisaikatauluissa ei välttämättä ole suuria ongelmia, mutta kun aloitukset viivästyvät jatkuvasti, niin sen jälkeen koko prosessi ruuhkautuu ja laatu heikkenee. Kokonaissuunnittelun puutteet ilmenevät aikataulujen pettämisenä.

    Oman työn arvostaminen ja kunnioittaminen mainittiin vastauksissa useaan kertaan, samoin korkea työmoraali. Osaaminen, työkokemus ja yksittäisten henkilöiden ymmärryksen lisääminen siitä, miten laatu syntyy käytännön tekemisen tasolla on tärkeää. Ammattitaitoa ja asennetta ei kaivattu lisää ainoastaan työmaille, vaan myös suunnitteluun, kilpailutukseen ja valvontaan, siis koko ketjuun.

    Tänä päivänä kuulee usein kommentteja siitä, että ihmiset eivät enää jaksa vastata erilaisiin kyselyihin. Tätä olen itsekin usein miettinyt. Tällä kerralla kuitenkin onnistuimme. Saimme paljon arvokasta palautetta sekä rakentamisen laadusta yleisesti että omasta toiminnastamme. Luottamus syntyy kokemuksista näkyi myös oman toimintamme osalta tuloksissa. Kaikkein positiivisimmin RALAan suhtautuvat ne sidosryhmät, jotka tuntevat RALAn toimintaa. Asiakkaat kokevat saavansa hyvää palvelua, ja he pitävät käyttämiään palveluita hyödyllisinä. Kriittisimpiä ovat yritykset, jotka eivät vielä ole RALAn asiakkaita. Heille RALAn tekemä työ ja RALAn tarjoamat palvelut eivät ole selkeitä.

    Rakentamisen Laatuteko -kilpailu on oiva keino kertoa hyvistä rakentamisen kokemuksista. Alalla on tilaa positiivisille näytöille laadukkaasta toiminnasta. Ilmoittaudu kilpailuun 9.6.2017 mennessä osoitteessa: www.rakennusteollisuus.fi/laatuteko.

    Tuula Råman
    RALAn toiminnanjohtaja

    18.05.2017

    Lisää blogeja:

    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa