• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot

    Tilaajan roolista kosteusvaurioiden välttämisessä on viimein alettu puhua. Kosteusongelmista eroon pääsemiseksi tarvitaan koko rakentamisen ketjun yhteistyötä, mutta ketju on tunnetusti yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Jos heikoin lenkki on samalla ketjun ensimmäinen lenkki, ei muissa vaiheissa ole edellytyksiä saavuttaa kuivaa lopputulosta.

    Tilaajan vastuuseen koko rakennusprosessin kosteudenhallinnan onnistumisessa on siis herätty. Tilaajan roolia ja vastuuta asiassa enää harvoin kielletään. Maankäyttö- ja rakennuslakikin asettaan tilaajan päävastuulliseksi huolehtimaan siitä, että valmistuva rakennus ei aiheuta terveyden vaarantumista esimerkiksi rakennuksen osien tai rakenteiden kosteuden vuoksi. Tilaajalla on kaikki mahdollisuudet ja valta asettaa riittävän kovat vaatimukset kosteudenhallinnan osalta rakennushankkeen kaikkiin vaiheisiin.

    Tilaajan tahtotilasta tulee kertoa suunnittelijoille ja urakoitsijoille

    Kun tilaajien vastuuta on peräänkuulutettu, on tilaajiltakin alkanut löytyä oikeanlaista tahtotilaa kosteudenhallintaan. Pelkkä tahtotila ei kuitenkaan riitä, jos käytössä ei ole työkaluja, joilla sen tahtotilan voisi konkreettisesti esittää rakennusprosessin muihin vaiheisiin. Työkalujen puutteeseen on pyritty tarttumaan ympäristöministeriön ja Oulun rakennusvalvonnan kehityshankkeessa, johon peruslinjauksen jälkeen ovat osallistuneet esimerkiksi rakennusalan etujärjestöistä RAKLI, SKOL, RT sekä RALA. Laaja-alaisena yhteistyönä on kehitetty rakennusprosessin kosteudenhallinnan toimintamalli: Kuivaketju10.

    Toimintamalli tarjoaa konkreettiset työkalut kosteudenhallintaan niin tilaajille kuin kaikkiin muihinkin rakennusprosessin vaiheisiin. Kun tilaaja asettaa Kuivaketju10-toimintamallin pakolliseksi vaatimukseksi suunnittelu- ja urakkatarjouspyyntöihin, hän varmistaa samalla, että hankkeessa torjutaan erityisellä tarkkuudella kaikki merkittävimmät kosteusriskit prosessin kaikissa vaiheissa. Paine toimintamallin käytäntöjen opetteluun suunnittelu- ja työmaavaiheessa on kova, jos ilman sitä ei voi antaa edes tarjousta.

    Pelkällä pakolla ei kuitenkaan saada muutosta aikaan, vaan onnistuminen edellyttää kaikkien toimijoiden aitoa sitoutumista Kuivaketju10:iin. Tilaajien, suunnittelijoiden ja rakentajien yhteisenä tavoitteena tulee olla kuiva ja terveellinen rakennus.

    Kuivaketju10:stä laadun tae

    Myös RALAlla on tärkeä rooli Kuivaketju10:ssä ja sen onnistuneen lopputuloksen varmentamisessa. Tulevaisuudessa RALA voisi kirjata Kuivaketju10-statuksen rakennukselle, jonka toteutuksen kaikki vaiheet olisi tehty onnistuneesti Kuivaketju10-toimintamallin mukaisesti. Statuksen kirjaamisen yhtenä edellytyksenä olisi toimintamallin toteutuksen läpinäkyvä raportointi RALAan.

    Tällä hetkellä Kuivaketju10:n käyttöä opetellaan. Uusia hankkeita käynnistyy jatkuvasti, ja palaute kentältä toimintamallin osalta on ollut hyvin positiivista. Kun kaikkiin rakennusprosessiin vaiheisiin on olemassa selkeät toimintaohjeet, on niiden mukaisesti helppo edetä.

    Nyt tilaajilla on kaikki edellytykset laittaa kosteus kuriin!

    Sami Saari
    projektipäällikkö
    Oulun rakennusvalvonta

    20.10.2016

    Lisää blogeja:

    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa