• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään

    Palautteen pyytämisestä on tullut vakiintunut tapa kaikkialla. Jollei muuta, niin ravintolassa tarjoilijalta lipsahtaa retorinen kysymys "Maistuiko?". Vaikka kysymys on yleensä vain muodollisuus, kysymyksen taustalla on kuitenkin pyrkimys parantaa toimintaa. Palautehan on keskeinen keino saada tietoon asiakasta harmittavat seikat. 

    Palautteen merkitys on huomattu myös rakentamisessa, vaikkakin pääsääntöisesti palaute on spontaania ja luonteeltaan negatiivista.  

    Miksi palautetta kannattaa kerätä?

    Jatkuvaan palautetietoon perustuva kehitystyö on tehokas tapa kehittää yritystä ja sen henkilöstöä. Palautteen avulla seurataan systemaattisesti myös asiakastyytyväisyyttä.  Jotta palautetta voitaisiin hyödyntää tehokkaasti, sen keräämisen pitää olla määrätietoista ja pitkäjänteistä. 

    Palaute auttaa yritystä tehostamaan toimintaansa, sillä sen avulla löydetään tekijät, joissa toiminta onnahtelee. Toisaalta sen avulla voidaan selvittää, millä tasolla yrityksen prosessit ovat verrattuna kilpailijoihin.

    Palaute voi toimia sekä ohjaavassa että motivoivassa roolissa. Ohjaavassa tehtävässään palaute selkiyttää yritysten tehtäviä ja rooleja sidosryhmien näkökulmasta. Palaute on omia uskomuksia voimakkaampi väline muutosmotivaation aikaansaamisessa. Saadaan tietoa siitä, mitä ongelmalle kannattaisi tehdä. 

    Toisaalta palaute toimii motivoivassa tehtävässä tarjotessaan informaatiota toiminnan tuloksista tai selkiyttämällä toimintaa, jolla pyritään korjaamaan väärää tai puutteellista suoritusta hyväksyttäväksi. 

    Kerää palautetta järjestelmällisesti

    Jotta palautetta voitaisiin hyödyntää tehokkaasti, sen keräämisen pitää olla määrätietoista ja pitkäjänteistä. Palautejärjestelmä on suunniteltava toiminnalle asetettujen tavoitteiden pohjalta, jotta sitä voidaan hyödyntää oman toiminnan hallinnassa. 

    Palautejärjestelmän pitäisi pystyä mittaamaan kolmea asiaa: 1) mitä parannetaan 2) miten paljon parannetaan ja 3) miten paljon enemmän parannetaan suhteessa kilpailijoihin.

    Jotta kehityskohteita löydetään, palautekyselyn pitää olla riittävän yksityiskohtainen. Yksityiskohtaisuus saattaa kuitenkin johtaa siihen, ettei palautekyselyä jakseta täyttää. Tässä yritys joutuukin tasapainottelemaan kyselyn pituuden ja yksityiskohtaisuuden välillä. Mitään peukalosääntöä kysymysten lukumäärästä ei liene olemassa, mutta se on ainakin varmaa, ettei yhdellä "maistuiko?" tai "onnistuimmeko?" kysymyksellä pitkälle pötkitä yrityksen toiminnan kehittämisessä.

    Yrityksen kehittämiseksi palautetietoa on tietysti analysoitava. Vasta sidosryhmien antamia näkemyksiä erittelemällä löydetään kehityskohteet. Palautteen tarkastelun on oltava keruuvaiheen tavoin hyvin organisoitua. 

    Menestyvä yritys osaa kilpailijoita paremmin tunnistaa ja tyydyttää asiakkaidensa tarpeet ja toiveet. Kun palautetietoa käytetään osana oman toiminnan arviointia, sillä voidaan saavuttaa myös liiketoiminnallisia vaikutuksia.

    Juha-Matti Junnonen
    tutkija 

    12.04.2016

    Lisää blogeja:

    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa