Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun
Rakentamisen laatu nousee aina herkästi puheenaiheeksi. Itse pidän hyvänä kaikkea keskustelua aiheesta, jos ajatuksena on kehittää toimintaa. Laadun kehittämisellä on merkittäviä yhteiskunnallisia vaikutuksia paitsi taloudellisesti, myös työ- ja asuinympäristöjen terveellisyyden ja turvallisuuden edistämisessä.
Keskustelu laadusta on monitahoista ja riippuu aika pitkälti kunkin osapuolen näkökulmasta. Suurelle yleisölle laatu näkyy valitettavan usein ikävinä uutisina esimerkiksi sisäilmaongelmaisista julkisista rakennuksista. Yhtä syytä tai syyllistä ongelmille ei ole, eikä syyllisten etsiminen auta korjaamaan tilannetta. Sen sijaan yhteistyön kautta on etsittävä ratkaisuja ja varmistettava, että vastaavaa ei tapahtuisi tulevaisuudessa. Tähän tarvitaan suunnittelijoiden, materiaalitoimittajien, rakentajien ja käyttäjien yhteistoimintaa.
Iso mahdollisuus kehityksen polulla on laatutiedosta kerättävän datan tehokkaampi analysointi, jotta voimme tunnistaa parantamista vaativat asiat ja työstää niitä. Skanskassa olemme kehittäneet uusia digitaalisia työkaluja työmaille laadunvalvontaan tiedon keruuta ja analysointia varten, ja näitä ratkaisuja on vähitellen tulossa käyttöön myös asiakkaillemme.
Näkökulma laatuun on katsojan silmässä
Katsotaanpa vähän eri näkökulmia rakentamisen laatuun. Ammattimaisille tilaajille ja rakennuttajille on tärkeää, että urakka valmistuu suunnitellussa ajassa, budjetissa ja virheettömänä sekä vastaa suunnitelmissa määriteltyjä vaatimuksia. Laatu on yleensä selkeästi määritelty RYL:n eli rakentamisen yleisten laatuvaatimusten pohjalta. Asiakkaiden tyytyväisyyttä mitataan esimerkiksi Rakentamisen Laatu RALA Ry:n palautekyselyjen kautta. Suurin osa palautteen saajista on antanut julkaisuluvan palautteelle, joten palautteet ovat julkisesti nähtävillä. Avoimuus onkin hyvä tapa kehittää toimintaa.
Kuluttaja-asiakkaille laadun määritelmä onkin jo monimutkaisempi. Se johtuu siitä, että näkökulmia on yhtä monta kuin on kuluttajiakin. Asunnonostajien kohdalla rakennusyrityksen palvelun laatu ja asiakassuhteen hoitaminen korostuvat, ja asiakastyytyväisyys on paras mittari.
EPSI Rating auttaa vertaamaan rakentamista toisiin toimialoihin
Uutta rakennusalalla on se, että asunnonostajien tyytyväisyyttä on alettu vuonna 2017 mitata EPSI Rating -toimialatutkimuksen avulla. EPSI Rating -tutkimus antaa kiinnostavaa vertailutietoa eri toimialoilta. Ensimmäisissä mittauksissa alan arvosanaksi saatiin hyvä yli 75 indeksipisteen arvo. Uudisasuntorakentamisen valitusten määrä on kuitenkin suhteellisen korkea verrattuna muihin Suomen tutkittuihin toimialoihin. Tämä on asia, johon rakennusalan tulee ehdottomasti tarttua, jos mielikuvat alasta halutaan saada kohenemaan.
Tarkoitus on jatkaa ja kehittää arviointia, jotta se auttaa asuntorakentajia parantamaan toimintaansa sekä vertailemaan jatkossa eri yritysten laaduntuottokykyä.
Hyvä esimerkki eri toimijoiden yhteisestä kehitystyöstä on kosteudenhallinnan parantamiseksi kehitetty Kuivaketju10-toimintamalli. Ympäristöministeriön, Rakentamisen laatu RALAn ja keskeisten rakennusvalvontavirastojen yhteistyönä kehitetyssä Kuivaketju10-toimintamallissa kosteudenhallinta kattaa rakennushankkeen kaikki vaiheet tilaamisesta suunnitteluun, työmaatoteutukseen ja käyttöönottoon sekä rakennuksen ylläpitoon. Menettelyn avulla tunnistetaan tärkeimmät riskitekijät jo suunnitteluvaiheessa. Kuivaketju10 sisältää käytännön toimintaohjeet eri toimijoille rakennushankkeen kaikkiin vaiheisiin. Skanska on osallistunut toimintamallin kehittämiseen, ja olemme päättäneet ottaa sen käyttöön omissa asuntoprojektikehityshankkeissamme.
Tiedonkulun ongelmien ratkaiseminen ratkaisee myös laatuongelmia
Hiljattain Rakennusliitto ja Rakentamisen laatu RALA teettivät laatukyselyn, jossa selvitettiin Rakennusliiton jäsenten käytännön kokemuksia laadusta ja siihen liittyvistä kehitystarpeista työmailla. Suurin osa työntekijöistä nosti esille kiireen suurimpana esteenä laadukkaalle työlle. Kiire ei ole kuitenkaan juurisyy, vaan sitä on etsittävä muualta. Sama tutkimus nosti esille ongelmiksi puutteelliset tai myöhässä olevat suunnitelmat sekä työmaiden aikataulun hallinnan.
Itse asiassa tiedon saaminen läpi koko toimitusketjun aiheuttaakin merkittäviä laatuongelmia, jos se ei toimi kunnolla. Tiedonkulun puutteet synnyttävät häiriöitä, virheitä ja hukkaa. Yhtenä ratkaisuna esimerkiksi Skanskassa on älylaitteiden tuominen yhä useamman työmaan työntekijöiden käyttöön. Älylaitteet ovat työmaan johdossa tietysti olleet arkipäivää jo pitkään, mutta rakennustöitä tekevistä työntekijöistä ei vielä kovin monella ole suoraa pääsyä tiedon lähteille laitteiden kautta.
Kokemukset älylaitteista työntekijöiden parissa ovat olleet erittäin hyviä, ja käyttöä laajennetaan kuluvan vuoden aikana. Suurimmaksi hyödyksi työntekijät ovat kokeneet nimenomaan ajantasaisten suunnitelmien ja 3D-mallien katsomisen suoraan siellä, missä kulloinkin työskentelevät. Edellinen blogini käsittelee myös tätä aihetta.
Laadukas toiminta on luonnollisesti äärimmäisen tärkeää yritysten maineen ja asiakassuhteiden näkökulmasta, mutta samalla myös keskeinen kannattavuuden osatekijä. Kerralla oikein tekeminen on takuulla edullisempaa kuin korjaaminen työn aikana tai sen jälkeen, kun rakennuskohde on luovutettu käyttäjilleen.
Ilkka Romo
Rakentamisen Laatu RALA ry:n hallituksen puheenjohtaja
Skanska Oy:n kehitysjohtaja
12.03.2018
Lisää blogeja:
01.07.2022 | Tietomallinnus vie kohti toimivaa, turvallista ja kestävää rakennettua ympäristöä |
28.06.2022 | Ajankohtaista rakentamisen laadusta - RALAn uutiskirje 2/2022 |
20.06.2022 | Uudistuva RALA 2025 – laatu on vastuullisuutta |
25.03.2022 | Kiitos yhteistyöstä – onnistuneissa hankkeissa yhteistyö toimii |
24.03.2022 | Rakentamisen laatu näkyy hiilijalanjäljessä |
24.02.2022 | Uusista osaajista buustia laadun tekemiseen |
20.12.2021 | Ketterä kehitys on jatkuvaa oppimista – RALA-referenssipalvelun käyttöönotto viivästyy |
17.12.2021 | Tuula Råman: Rakennetun ympäristön tilannekuvan ABC – arvoketju, benchmarking ja hiilijalanjälki |
02.12.2021 | Karjalainen & Ehrukainen: Ilmastonmuutos muuttaa maailmaa ja rakennusalalla on iso rooli sen torjunnassa |
27.10.2021 | Eeva-Liisa Hannu: Työturvallisuuden edistäminen rakennusalalla ja sen kehittymisen mittaaminen |
30.09.2021 | Tuula Råman: Vastuullinen yritys vastuullisesti toimivassa verkostossa |
27.08.2021 | Heikki Ellonen: RALA Ajassa mukana - tietojärjestelmäprojekti siirtää RALAn sovellukset 2020-luvulle |
29.06.2021 | Marjo Laurila: Työni parhaat puolet |
22.06.2021 | Laadusta, kilpailukyvystä ja tuottavuudesta - ja kasvokkain tapaamisen hienoudesta |
04.06.2021 | Heikki Ellonen: Alustat rakennusalalla |
26.05.2021 | Harri Ajomaa: Kenelle sinä rakennat? |
12.04.2021 | Miia Asikainen: Samassa veneessä ja yhteisellä matkalla kohti parempaa laatua |
08.04.2021 | Tuula Råman: RALAn tunnettuus on kasvanut erityisesti päättäjien keskuudessa |
15.02.2021 | Mikko Saarikoski: Vilkun käyttö ehkäisee ketjukolareita |
14.01.2021 | Heikki Ellonen: Referenssien sujuva hallinta – ei mikään mission impossible? |
17.12.2020 | Tuula Råman: Poikkeuksellisen vuoden satoa |
13.11.2020 | Eija Ehrukainen: Johtamisjärjestelmällä avaimet menestykseen |
28.09.2020 | Tuula Råman: Laatu on vastuullisuutta |
22.06.2020 | Tuula Råman: Mikä muuttuu ja mihin suuntaan? |
03.03.2020 | Tuula Råman: Julkinen kilpailutus ja rakentamisen laatu - kestävää yhteiskuntaa rakentamassa |
28.11.2019 | Eija Ehrukainen: Asiakasvaatimukset sekä johdon tahtotila ympäristöjärjestelmän ajureina |
09.10.2019 | Marikki Makkonen: Kestävä kehitys on liiketoiminnan uusi musta – rakennusalalla mahdollisuus toimia suunnannäyttäjänä |
14.08.2019 | Mikko Saarikoski: Riskienhallintaa ja kirsikanpoimintaa – sosiaalisen datan merkitys rakentamiselle |
05.06.2019 | Armi Temmes: Voittajilla ja häviäjillä on tunteet – eletäänpä ihmisiksi energiamurroksessakin |
12.12.2018 | Tuula Råman: Yhtenäiset toimintatavat parantavat monimutkaisten hankkeiden hallintaa |
27.11.2018 | Jani Kemppainen: Rakennusliikkeillä on ratkaisuja kosteudenhallintaan |
07.11.2018 | Mika Katajisto: Nyt on tekojen aika! |
21.09.2018 | Lavikka, Tuomisto ja Kallio: Rakentamiseen laatua lohkoketjuilla ja älysopimuksilla |
11.09.2018 | Junkkari ja Äyräväinen: Elinikäinen oppiminen – vain muutos on pysyvää |
24.08.2018 | Olli Seppänen: LVI-tuotteita koskevilla EU-säädöksillä suuri ympäristövaikutus |
29.06.2018 | Outi Silfverberg: Rakentamalla terveyttä ja monimuotoisempaa kaupunkiluontoa |
12.06.2018 | Maununaho, Luoma-Halkola ja Häikiö: Rakennetun ympäristön koettu laatu |
03.04.2018 | Kalle Euro: Tulevan Suomen rakentaminen |
12.03.2018 | Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun |
05.03.2018 | Johanna Lankinen: Tietomallityöskentelyn kehittäminen talotekniikka-alalla |
14.02.2018 | Tuula Råman: Läpinäkyvyys lisää laatua |
14.02.2018 | Tiina Kaskiaro: Sisäilmaongelmat tunnistetaan – nyt on yhdessä tehtävä suunnanmuutos |
13.02.2018 | Pasi Parviainen: Yksi kaikkien puolesta vai kaikki yhden puolesta? |
19.12.2017 | Anu Ginström: Hyvä kohtelu on kivaa, mutta sekään ei riitä |
15.12.2017 | Salminen, Jyrkkäranta ja Ratamäki: Allianssin ulotuttava koko toimitusketjuun |
22.11.2017 | Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua? |
14.11.2017 | Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia! |
24.10.2017 | Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla |
09.10.2017 | Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla |
26.09.2017 | Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille |
15.09.2017 | Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen |
05.09.2017 | Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla |
31.08.2017 | Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta |
28.06.2017 | Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme? |
18.05.2017 | Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista |
17.05.2017 | Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen |
02.05.2017 | Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää |
24.04.2017 | Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri |
10.04.2017 | Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan |
30.03.2017 | Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä |
16.03.2017 | Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys? |
23.02.2017 | Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita |
14.02.2017 | Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa |
04.01.2017 | Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta |
07.12.2016 | Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä |
23.11.2016 | Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä |
09.11.2016 | Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää |
20.10.2016 | Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot |
10.10.2016 | Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan |
29.09.2016 | Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto |
26.09.2016 | Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä? |
19.09.2016 | Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä |
09.09.2016 | Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia? |
25.08.2016 | HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme |
10.08.2016 | Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa |
06.07.2016 | Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen |
20.06.2016 | Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla |
09.06.2016 | Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla |
24.05.2016 | Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä |
04.05.2016 | Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan! |
27.04.2016 | Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin? |
12.04.2016 | Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään |
23.03.2016 | Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta |
03.03.2016 | Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta |
15.02.2016 | Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa |
05.02.2016 | Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta |
15.01.2016 | Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa |