• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Ajankohtaista

    HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme

    Meillä Helsingin kaupungin Rakennusvirastossa on jatkuvasti käynnissä lähemmäs 200 hanketta, minkä vuoksi olemme yksi Suomen suurimpia rakennuttajia. Kilpailutamme, ostamme ja johdamme kaikkien näiden hankkeiden suunnittelua ja toteutusta. Koska hankkeita on paljon ja urakoitsijoita yhtä lailla, meidän työtämme helpottaa, jos jokin puolueeton palveluntarjoaja pystyy auttamaan toteuttajien toiminnan tason toteamisessa. 

    Olemme hyödyntäneet RALAn tarjoamaa tietoa yrityksistä RALAn historian alkuajoista saakka. Edellytämme rakennushankkeiden toteuttajilta RALA-pätevyyttä tai vastaavia tietoja. Jälkimmäinen vaihtoehto tarkoittaa käytännössä paksua paperinippua. Siltahankkeissa urakoitsijoilta pyydetään näyttöä myös toimintajärjestelmän tasosta, mikä hoituu sähköisellä RALA-sertifikaatilla. 

    Sen sijaan että ottaisimme vastaan useita asiakirjoja tilaajavastuulain vaateiden täyttymisestä, vastuuvakuutuksista ja toteutetuista kohteista, pyydämme yrityksiä toimittamaan meille sähköisen RALA-pätevyysraportin. 

    Meille RALA-pätevyys on leima siitä, että yritys on huolehtinut tärkeimmistä yhteiskunnallisista velvoitteistaan. Ja toisaalta pätevyys kertoo, että joku on tarkistanut yrityksen referenssit. 

    RALA-pätevyysraportti näkyy HILMA-ilmoituksessa

    Käytämme RALAn palveluita myös hankintailmoituksessa. Ilmoitukseen on kirjattu, että tekninen taso ja yhteiskunnalliset velvoitteet voidaan osoittaa pätevyystodistuksella. Tarkistamme raportista myös, minkä toimialojen pätevyys toteuttajalla on.

    Jos haemme esimerkiksi infrapuolella johonkin Helsingin keskustan katuprojektiin toteuttajaa, näemme pätevyysraportista välittömästi, onko ehdokkaalla kadunrakentamisen pääurakoinnin pätevyys ja mahdollisesti vielä pohjarakentamisenkin pätevyys. 

    Nykyisin käymme tarkistamassa RALAn yrityshakusivulta jo tarjouspyyntöä tehdessämme, että Suomessa on riittävä määrä tietyn toimialan tai tietyt toimialat hallitsevia yrityksiä. Saattaa nimittäin olla, että yrityksellä täytyy olla osaamista usealta eri osa-alueelta. Emme halua joutua tilanteeseen, jossa vain yksi urakoitsija Suomessa täyttää hankkeessa vaadittavat kriteerit.

    Kun tiedämme, että yrityksellä on tietyt toimialapätevyydet, voimme olla varmoja siitä, että tarjouskilpailussa mukana olevat yritykset ovat tietyntasoisia.

    Toteuttajan referenssitkin on tarkastettu

    Jos yrityksellä on RALA-pätevyys, se tarkoittaa käytännössä sitä, että asiantuntijat ovat tarkistaneet yrityksen ilmoittamat referenssit. Koska puolueeton asiantuntijataho on käynyt läpi referenssit, me emme enää katso niitä muutoin kuin poikkeustapauksissa.

    Me HKR:ssa toivomme, että muutkin tilaajaorganisaatiot huomaisivat pätevyysraportin sisältämät hyödyt. Urakoitsijoille suosittelemme pätevyyden hankkimista, sillä se on hyvä keino todistaa tilaajille, että kyseessä on yhteiskunnallisesti kelpo tarjoaja. Pätevyys nostaa yrityksen statusta.

    Erkki Nurmi

    toimistopäällikkö
    Helsingin kaupungin rakennusvirasto 

    25.08.2016

    Lisää blogeja:

    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa