• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja
    • Strategia 2025

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Taloyhtiölle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus I Mallitekstit
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja
      • Strategia 2025

    Eija Ehrukainen: Johtamisjärjestelmällä avaimet menestykseen

    Yritys määrittelee strategiassaan, mitkä ovat sille oikeat asiat, joihin keskittyä. Johtamisella varmistetaan, että asiat tehdään oikein. Tulevaisuuden yritystoiminnassa korostuu erityisesti kehittämistoiminnan johtaminen ja sen kytkeytyminen strategiaan.

    Millaisia trendejä onkaan näkyvissä, jos kurkistaa kristallipalloon juuri nyt?

    Uudet tuulet puhaltavat nyt maailmanlaajuisesti ja ilmaston muutos vaatii yhä enemmän tekoja. Yhtenä suurena kehityskaarena on pyrkimys siirtyä kiertotalouteen.

    Kiertotalous on talouden uusi perusta, jossa tuotanto ja kulutus mahtuvat maapallon kantokyvyn rajoihin.

    Suomen kansallisessa kiertotalouden edistämisohjelmassa asetetut tavoitteet tulisi saavuttaa vuoteen 2035 mennessä. Näitä tavoitteita asetetaan mm. hiilineutraaliudelle, luonnonvarojen käytölle ja jakamistaloudelle. Ympäristöministeriön mukaan tavoitteisiin päästään innovaatioiden, digitaalisten ratkaisujen, fiksun sääntelyn sekä vastuullisten sijoittajien, yritysten ja kuluttajien avulla. Tulevaisuuden palvelukonseptit perustuvat omistamisen sijaan vuokraus-, leasing- ja avaimet käteen -periaatteisiin.

    Rakennusala on merkittävä toimija pyrittäessä kohti kansallisia tavoitteita. Kiertotaloutta edistämään ja ilmastonmuutosta hillitsemään on kehitetty mm. vapaaehtoiset green deal -sopimukset, joita rakennusalallakin on jo sovittu useita. Yksi mielenkiintoinen esimerkki on päästöttömän työmaan green deal, joka tavoittelee nopeita muutoksia totuttuihin toimintatapoihin. Eri päästölähteistä erityisesti työkoneiden päästöt ovat erityistarkastelussa. Usko on kova, että vaihtoehtoisia ratkaisuja ja uusia toimintatapoja löytyy. On mahdollista, että tulevaisuuden työmaat ovat lähes päästöttömiä.

    Sille, joka nyt kurkistaa kristallipalloon voi tulevaisuus näyttäytyä sumuisena, kuva ei kirkastu tai on pirstaleinen. Miten hämärän tulevaisuuden kanssa kannattaa edetä?

    Pitää keskittyä omiin vahvuuksiin ja ketterään oppimiseen sekä olla utelias ja avoin uusille tuulille.

    Tällaisesta ajattelusta löytyy jo paljon esimerkkejä. Viime aikoina on esimerkiksi nopeasti kehittynyt erilaisia palvelukonsepteja varaston hallintaan. Myös työkalujen hankintaa palveluna alkaa jo näkyä; käsityökalut siirtynevät tällaisen palvelun piiriin ensin, mutta suuntaus näyttää olevan tuloillaan myös isompiin laitteisiin, kuten maansiirtokalustoon. Rakennusjätteiden käsittelyyn ja hallintaan on tullut paljon sovelluksia ja palvelutoimintaa ja sivuvirtoja tuotteistetaan – näin saadaan uusia tuotteita ja materiaalit pysyvät kierrossa pidempään.

    Suomen ensimmäinen imukaivuri työssäänKatse kannattaa kääntää myös maailmalle; uusia toimintamalleja ja laitteita löytääkseen ei tarvitse katsoa Eurooppaa pidemmälle. Yksi tällainen meille uusi, mutta Euroopassa jo pitkään toiminut laite on imukaivuri. Se on jättikokoinen imuri, jota käytetään materiaalin poistamiseen siellä, missä perinteinen kaivaminen on vaikeaa tai jopa mahdotonta. Imukaivuri sopii erityisen hyvin herkkiin kohteisiin, joissa halutaan minimoida työstä aiheutuvat haitat ympäristölle. Mitä tiiviimmin rakennetaan – etenkin, jos halutaan täydennysrakentaa keskusta-alueita – tulee tekniikalle, koneille ja laitteille totuttuun nähden aivan uusia vaatimuksia ympäristöhaitattomuudesta ja käytetystä energiasta. Samalla kuitenkin tehokkuuden tulee kasvaa, jotta häiriöt saadaan pidettyä mahdollisimman lyhyinä.

    Johtamisen uutena tuulena näköpiirissä on vastuullisuuden osoittaminen. Tähän löytyy vanhoja ja hyväksi koettuja menettelyjä kuten sertifioitu johtamisjärjestelmä. Vastuullinen toimija hankkii hyväksynnän niin laatu-, ympäristö- kuin turvallisuusjohtamiselleen ja varmistaa näin vahvat edellytykset nähdä kristallispallossa yrityksensä kirkas menestystarina, kurkisti hän sinne nyt tai tulevaisuudessa.

    Eija Ehrukainen
    johtava asiantuntija
    Rakentamisen Laatu RALA ry

    Kuvateksti: Imukaivuu Groupin Suomen ensimmäinen Imukaivuri töissä. Imukaivuu Group kuuluu Dahlbacka Oy:n yritysryhmään.

    13.11.2020


    Lisää blogeja:
    13.11.2020Eija Ehrukainen: Johtamisjärjestelmällä avaimet menestykseen
    28.09.2020Tuula Råman: Laatu on vastuullisuutta
    22.06.2020Tuula Råman: Mikä muuttuu ja mihin suuntaan?
    03.03.2020Tuula Råman: Julkinen kilpailutus ja rakentamisen laatu - kestävää yhteiskuntaa rakentamassa
    28.11.2019Eija Ehrukainen: Asiakasvaatimukset sekä johdon tahtotila ympäristöjärjestelmän ajureina
    09.10.2019Marikki Makkonen: Kestävä kehitys on liiketoiminnan uusi musta – rakennusalalla mahdollisuus toimia suunnannäyttäjänä
    14.08.2019Mikko Saarikoski: Riskienhallintaa ja kirsikanpoimintaa – sosiaalisen datan merkitys rakentamiselle
    05.06.2019Armi Temmes: Voittajilla ja häviäjillä on tunteet – eletäänpä ihmisiksi energiamurroksessakin
    12.12.2018Tuula Råman: Yhtenäiset toimintatavat parantavat monimutkaisten hankkeiden hallintaa
    27.11.2018Jani Kemppainen: Rakennusliikkeillä on ratkaisuja kosteudenhallintaan
    07.11.2018Mika Katajisto: Nyt on tekojen aika!
    21.09.2018Lavikka, Tuomisto ja Kallio: Rakentamiseen laatua lohkoketjuilla ja älysopimuksilla
    11.09.2018Junkkari ja Äyräväinen: Elinikäinen oppiminen – vain muutos on pysyvää
    24.08.2018Olli Seppänen: LVI-tuotteita koskevilla EU-säädöksillä suuri ympäristövaikutus
    29.06.2018Outi Silfverberg: Rakentamalla terveyttä ja monimuotoisempaa kaupunkiluontoa
    12.06.2018Maununaho, Luoma-Halkola ja Häikiö: Rakennetun ympäristön koettu laatu
    03.04.2018Kalle Euro: Tulevan Suomen rakentaminen
    12.03.2018Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun
    05.03.2018Johanna Lankinen: Tietomallityöskentelyn kehittäminen talotekniikka-alalla
    14.02.2018Tuula Råman: Läpinäkyvyys lisää laatua
    14.02.2018Tiina Kaskiaro: Sisäilmaongelmat tunnistetaan – nyt on yhdessä tehtävä suunnanmuutos
    13.02.2018Pasi Parviainen: Yksi kaikkien puolesta vai kaikki yhden puolesta?
    19.12.2017Anu Ginström: Hyvä kohtelu on kivaa, mutta sekään ei riitä
    15.12.2017Salminen, Jyrkkäranta ja Ratamäki: Allianssin ulotuttava koko toimitusketjuun
    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa