• TUOTTEET
    • RALA-pätevyys /
    • RALA-sertifiointi /
    • RALA-palaute /
    • Kuivaketju10
    • Lautakuntakäsittely /
    • Hinnasto /
    • Logot /

  • TILAAJALLE
    • Tuotteet
    • RALA-pätevyys
    • RALA-sertifiointi
    • RALA-palaute
    • Lautakuntakäsittely
    • Hinnasto
    • Logot

  • YRITYSHAKU
    • Yrityshaku
    • Tarkennettu yrityshaku
    • Siltaurakoitsijat

  • TIETOA RALASTA
    • RALAn jäsenyhdistykset
    • Rakentamisen laatuaineistoja

  • AJANKOHTAISTA
    • Blogit
    • Uutiskirjeet

  • OTA YHTEYTTÄ
    • Yhteydenottolomake
  • In English
    • Home
    • Services
    • Member organisations
    • Contact
  • På svenska
    • Förstasidan
    • Tjänster
    • Medlemsorganisationer
    • Kontaktuppgifter
      • Products
      • RALA Competence
      • RALA Certification
      • RALA Feedback
      • Prices
      • RALA
      • Member organisations
      • Contact
      • Produkter
      • RALA-behörighet
      • RALA-certifiering
      • RALA-respons
      • Priser
      • RALA
      • Medlemsföreningar
      • Kontaktuppgifter
    • TUOTTEET
      • Tuotteet
      • RALA-pätevyys
      • RALA-sertifiointi
      • RALA-palaute
      • Kuivaketju10
      • Lautakuntakäsittely
      • Hinnasto
      • Logot
    • TILAAJALLE
      • Tilaajalle
      • Asiakastarinat
      • Tilaajavastuulaki
      • HILMA-ilmoitus
    • YRITYSHAKU
      • Yrityshaku
      • Tarkennettu yrityshaku
      • Siltaurakoitsijat
    • RALA
      • RALA
      • RALAn jäsenyhdistykset
      • Rakentamisen laatuaineistoja

    Anu Ginström: Hyvä kohtelu on kivaa, mutta sekään ei riitä

    Tänä syksynä on puhuttu paljon rakennushankkeiden pilkkomisesta runsaisiin alaurakoihin ja alan vaikeudesta parantaa tuottavuutta ja laatua näissä monitoimijaisissa henkkeissa.

    Ei ole ehkä reilua (eikä ainakaan realistista) vaatia paluuta 1970-luvun malliin, jossa yksi iso urakoitsija toteutti urakat yksin. Elämme erikoistujien aikaa. Isoistakin menestyvät ne, jotka osaavat taitavimmin yhdistellä omaa ja kumppanien erityisosaamista tehokkaaksi toimitusketjuksi.

    Kun yksi iso tilaa ja kymmenen pientä erikoisosaajaa toteuttaa, vastuu hankkeesta kuitenkin pirstaloituu. Monen toimijan rakennustyömaalle on vaikea luoda tehdasmaisia, vakioituja olosuhteita, joissa tuotantopanosten ja prosessien tosiaikainen johtaminen olisi mahdollista.

    Pirstaleisuuttakin voidaan silti hallita ja asteittain vakioida, kunhan raivataan esteet hyvän johtamisen tieltä.

    Työn huolellinen suunnittelu ja päätoteuttajan todelliset mahdollisuudet johtaa työmaata ovat peruslähtökohta. Selkeät työnkulut, selkeät odotukset eri työvaiheille, tarkka dokumentointi ja yritysrajat ylittävä osaamisen arvostus niin ikään.

    Myös päätoteuttajan johtamistaidot on pantava puntariin. Kyse ei ole vain asioiden, vaan myös - ja ennen kaikkea - ihmisten johtamisesta. Hyvä yhteishenki ja työmaan osallisten keskinäinen kunnioitus syntyvät esimerkillisestä ja inspiroivasta johtajuudesta.

    Osaamisen arvostuksen on lähdettävä alan sisältä. Kelvottomaksi todetulta alaurakoitsijalta ei pidä enää tilata. Hyväksi havaituista kumppaneista taas tulee pitää kiinni silloinkin, kun joku tarjoaa saman työn halvemmalla. Raha tulee kyllä takaisin pienempinä kustannuksina matkan varrella.

    Arvostusta ja osaamisen kunnioitusta on myös alaurakoitsijoiden hyvä kohtelu. Epäkohdan havainneen alaurakoitsijankaan ei pidä tyytyä kertaamaan tapahtunutta omassa ABC:n kahvitaukoporukassaan, vaan viedä asiaa rakentavasti eteenpäin urakan johdolle.

    Eikä tämäkään riitä. Hyvä kohtelu on kivaa, mutta vielä tärkeämpää ovat yhteiset tavoitteet ja yhteiset kannustimet koko urakointiketjussa. On varmistettava, että kaikki voittavat, jos hanke toteutuu suunnitelmien mukaan.

    Yle Uutiset kertoi 19.11.2017, että Helsingin kaupunki harkitsee ottavansa jatkossa katutöissä kilpailukriteeriksi myös urakan keston. Tämäkin on yksi keino ohjata kaikkia ketjun osia tekemään osuutensa hyvin.

    Jotta yhteinen tavoite toteutuisi, pääurakoitsijan alaurakoitsijoineen on istuttava jo suunnitteluvaiheesta alkaen saman pöydän ääreen, ja kaikkien osapuolten pitää päästä vaikuttamaan lopputulokseen. Saman pöydän äärellä se kaverin kunnioituskin kasvaa.

    Infra ry ja Destia tekevät tänä talvena historiaa käynnistämällä kiertueen, jolla pienet ja isot infra-alan osaajat haastetaan keskustelemaan yhdessä tekemisen kipupisteistä.

    Lue mistä on kyse, ja tule tekemään kanssamme mahdottomasta mahdollista!

     

    Anu Ginström, päätoimittaja/viestintäpäällikkö, INFRA ry

    19.12.2017

    Lisää blogeja:
    21.09.2018Lavikka, Tuomisto ja Kallio: Rakentamiseen laatua lohkoketjuilla ja älysopimuksilla
    11.09.2018Junkkari ja Äyräväinen: Elinikäinen oppiminen – vain muutos on pysyvää
    24.08.2018Olli Seppänen: LVI-tuotteita koskevilla EU-säädöksillä suuri ympäristövaikutus
    29.06.2018Outi Silfverberg: Rakentamalla terveyttä ja monimuotoisempaa kaupunkiluontoa
    12.06.2018Maununaho, Luoma-Halkola ja Häikiö: Rakennetun ympäristön koettu laatu
    03.04.2018Kalle Euro: Tulevan Suomen rakentaminen
    12.03.2018Ilkka Romo: Kerralla valmista? Näkökulmia rakentamisen laatuun
    05.03.2018Johanna Lankinen: Tietomallityöskentelyn kehittäminen talotekniikka-alalla
    14.02.2018Tuula Råman: Läpinäkyvyys lisää laatua
    14.02.2018Tiina Kaskiaro: Sisäilmaongelmat tunnistetaan – nyt on yhdessä tehtävä suunnanmuutos
    13.02.2018Pasi Parviainen: Yksi kaikkien puolesta vai kaikki yhden puolesta?
    19.12.2017Anu Ginström: Hyvä kohtelu on kivaa, mutta sekään ei riitä
    15.12.2017Salminen, Jyrkkäranta ja Ratamäki: Allianssin ulotuttava koko toimitusketjuun
    22.11.2017Tuula Råman: Kuka johtaa rakentamisen arvoketjua?
    14.11.2017Hannu Järveläinen: Rakennusala kaipaa hienoja uutisia!
    24.10.2017Helena Kekki: Rakennusteollisuudella riittää kirittävää yritysvastuun saralla
    09.10.2017Harri Ajomaa: Olosuhteiden hallinta työmaalla
    26.09.2017Jari Virta: Laadullisen hankinnan tietopaketti taloyhtiöille
    15.09.2017Juha Höyhtyä: Kuivaketjusta tuottavuuteen
    05.09.2017Kimmo Hilliaho: Parvekkeen sisäilmasto ja energiansäästö haltuun uuden tutkimustiedon avulla
    31.08.2017Timo Jeskanen: Modernien rakennusten peruskorjaussuunnittelusta
    28.06.2017Hannu Järveläinen: Rapistuuko omaisuutemme?
    18.05.2017Tuula Råman: Luottamus syntyy kokemuksista
    17.05.2017Marjo Laurila: Asiakaspalvelu avaa polkuja kehitykseen
    02.05.2017Tapani Karonen: Täysi-ikäisen RALAn laatutyö on kantanut hedelmää
    24.04.2017Anna Masanti: Yritysvastuupuheeseen sisältyy kokonainen kulttuuri
    10.04.2017Ville Järvinen: Maarakennusalalla pienet yritykset mukaan digikelkkaan
    30.03.2017Mikko Somersalmi: Tuottavuus ja laatu käsi kädessä
    16.03.2017Matti Vesalainen: Rakenteiden tiivistämisellä terveellisempiä rakennuksia – osaamisestako on kysymys?
    23.02.2017Jari Virta: Kuntien kannattaa tukea taloyhtiöiden lisärakentamishankkeita
    14.02.2017Jouni Punkki: Betonirakenteiden laatu puhuttaa
    04.01.2017Tuula Råman: RALA on tukenut rakentamisen laatua jo 20 vuotta
    07.12.2016Mikko Ahtola: Ihmisiä telineillä
    23.11.2016Jari Virta: Korjausrakentamisen laadun edistämiseen tarvitaan taloyhtiön tahtotilan kirkastamista ja palveluntuottajien palveluprosessien kehittämistä
    09.11.2016Antti Jukarainen: Laadun varmistaminen jo rakentamisen aikana on entistä tärkeämpää
    20.10.2016Sami Saari: Kuivaketju10:llä vältät kosteusvauriot
    10.10.2016Teija Ojankoski: Rakentamisen laadun kokemus kilpistyy rahaan
    29.09.2016Vesa Juola: Laadun ja asiakasymmärryksen liitto
    26.09.2016Tuula Råman: Voisiko meissä kaikissa asua pieni yrittäjä?
    19.09.2016Nina Flinck: Vuorovaikutus kätilöi kehittymistä
    09.09.2016Kai Tattari: Miten olette jäsentäneet yrityksenne tavat toimia?
    25.08.2016HKR: RALA-pätevyys on vakiintunut osa hankintamenettelyämme
    10.08.2016Tuula Råman: Palautteen keruu ja siihen reagointi ovat asiakaslähtöistä toimintaa
    06.07.2016Nora Öistämö: Mutkattomuuden kaipuu ja paperisirkuksen välttäminen
    20.06.2016Niina Rajakoski: Anteeksi, olin väärässä, tein virheen, korjaan sen – noin sen pitää olla
    09.06.2016Harri Heikura: Laatua kehitetään asiakkaan kokemuksiin katsomalla
    24.05.2016Timo Nummela: Laatu lähtee tekijästä
    04.05.2016Matti Harjuniemi: Tervetuloa arjen laatukisaan!
    27.04.2016Rune Paananen: Miten löytää sopivimmat yhteistyökumppanit rakennusprojektiin?
    12.04.2016Juha-Matti Junnonen: Järjestelmällisesti kerätty palaute auttaa yritystä kehittymään
    23.03.2016Juha Salminen: Julkikuva paranee toiminnan kautta
    03.03.2016Eeva-Liisa Hannu: Tarkasti kuvattu referenssi puhuu yrityksen puolesta
    15.02.2016Tarmo Pipatti: Laatu on taitavan tilaamisen ja toteutuksen summa
    05.02.2016Harri Saarinen: Toimintatapojen kehittämisellä tehdään entistä laadukkaampaa lopputulosta
    15.01.2016Tero Kiviniemi: Laatu on ilmaista mutta laaduttomuus maksaa